کاک حسن امینی:حکومت باید مسئول حفظ جان شهروندان باشد+پیام کاک حسن به مردم کردستان

4 سپتامبر
اشاره: پس از ترورهای بحث انگیز اخیر در سنندج که در شهریورماه امسال (مصادف با رمضان المبارک) رخ داد، از کاک حسن امینی که در رأس شورای مدیریت مکتب قرآن کردستان قرار دارند در رابطه با ترور ملا برهان عالی و موضع و نظر ایشان و حرکت اسلامی مکتب قرآن کردستان سوال شد که کاک حسن امینی به صورت قاطع و صریح مواضع خویش را عنوان کردند. البته ایشان این سخنان را در شب های احیا و یک شب پس از ترور ملا برهان عالی بیان کردند که متاسفانه به دلیل پاره ای مسائل، گزارش این سخنرانی به تارنمای ناجی کرد نرسیده بود. اما به دلیل اهمیت موضوع و سخنان ایشان در این رابطه، تصمیم بر آن شد که گزارشی از سخنان ایشان در این پایگاه انتشار یابد.
کاک حسن امینی با اشاره به نحوه ی ترور ملا برهان عالی، برای ایشان دعای خیر نموده و به عنوان تذکر در رابطه با این موضوع اضافه کردند :« واقعیت امر آن است که موضع دینی در رابطه با چیزی که غیب بوده و جواب بر اساس چیزی که انسان بدان علمی ندارد آن است که انسان واژه «نمی دانم» را به کار برده و جواب دهد (چون) « وَلا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولا » (اسراء 36) الله تعالی می فرمایند که به دنبال چیزی که بدان علم ندارید نیفتید. علم هم به ظن و برداشت گفته نمی شود بلکه علم مربوط است به معلوم. یعنی چیزی معلوم است و تو با آن معلوم بدان علم دست یافته ای… و برای این چنین قضایایی که ما بدان علم نداریم و کسی هم اعلام نکرده است که چه کسی و به چه صورت بوده است، جواب آن است که ما از خود تحلیل هایی نداشته باشیم که فلان گروه و فلان دسته دست به این کار زده اند. چون این قضیه با دین سازگار نیست. »
» ایشان هم چنین اضافه کردند :« اما در کل (بدون تعارف این را می گوییم) آن شیوه ی برخورد با مسلمانان شیوه ای درست نیست. ترور مگر در جایی که گروه کفر و ایمان در جنگ رو در رو قرار داشته و گروه کفر در حال قتل عام مسلمانان باشد و سرزمین او را غصب کرده باشد (مانند آن چه اکنون در افغانستان و عراق پیش آمده است) که جنگ ماندن و نماندن (مرگ و زندگی) باشد و به مسلمانان اجازه داده نشود که در دادگاه سخن خود را ابراز کنند، در غیر این صورت این شیوه برخورد علیه هیچ کسی (چه خوب، چه بد) درست نیست یعنی شیوه ی کشتن بدان صورت.»ایشان با اشاره به عواقب این گونه ترورها عنوان کردند :« این گونه کارها ، کاری پسندیده نبوده و ما نیز آن را ناپسند می دانیم»
عضو شورای ملی صلح اضافه کرد :« این نکته قابل انکار نیست که مسئول امنیت شهروندان در هر کشور و شهری، حکومت است.» ایشان فلسفه ی ایجاد حکومت را حفظ امنیت شهروندان دانسته و افزودند : « اگر مردم و شهروندان حاظر اند با مال (مانند دادن مالیات) و جان خویش (مانند رفتن به سربازی) از حکم حکومت تبعیت و اطاعت کنند، همه ی آن بدین خاطر است که حکومت به نمایندگی از مردم، امنیت کشور را حفظ کند»
حاکم شرع مردمی کردستان خاطر نشان کرد : «هر کسی بیاید و از این قبیل اعمال (یعنی ترور و کشتار) انجام دهد، حکومت مسئول است و می بایست جوابگوی این قضیه باشد» ایشان حدس و گمان را در زمینه ی عوامل این ترورها منطقی ندانسته و تاکید کردند :«مسئول امنیت و حفظ جان شهروندان، حکومت است. چون اگر حکومت قادر به حفظ جان شهروندان نباشد، به خودما اجازه دهد و اسلحه در اختیار ما قرار دهد تا جان خویش را حفظ کنیم» ایشان یادآوری کردند :« این انتظار از حاکمیت وجود دارد که می بایست هوشیارتر بوده و می بایست صلاحیت آن را داشته باشد تا مردم بدان دلخوش باشند»
نزدیکترین شاگرد علامه شهید کاک احمد مفتی زاده با تاکید بر وجوب داشتن تقوا در این زمینه ها افزود :« متهم کردن این و آن (به خصوص مسلمان علیه یکدیگر) دسیسه و توطئه می باشد» ایشان با بی فایده توصیف کردن این گونه تهمت ها و اقدامات اضافه کردند : « هر کسی محکوم شود یا نشود، آن که مسئول جان ماست، حاکمیت است»
ایشان که در رأس شورای مدیریت مکتب قرآن کردستان قرار دارند با ابراز تاسف مجدد به خاطر پیش آمدن چنین قضیه ای برای ملا برهان عالی، گفتند :« من خیلی خوشحال بودم که روزهای جمعه ی مسجد قبای بهاران با جمعیتی وسیع برگزار می شد و حتی (آن گونه که به بنده اطلاع داده بودند) جمعه ی پیشین، جمعیت به قدری زیاد بود که حتی در بیرون از مسجد کارتون و مقوا پهن کرده و روی آن نماز خوانده اند. مرکز و مکانی که جایگاه تجمع مسلمانان باشد، جای خوشحالی است و در هر حال نقش امام جمعه نیز در این موضوع کمرنگ نبوده است. چون بالاخره اگر نمی توانست برای مردم سخن بگوید یا این که به گونه ای می بود که سخنانی نادرست را به زبان می راند، قطعا مردم همانند برخی دیگر از (مساجدی که نماز های) جمعه (در آن برگزار می شد) و آن ها را تعطیل کردند، آن جا را نیز تعطیل می کردند.»
ایشان در رابطه با موضع خود و حرکت مکتب قرآن کردستان خاطر نشان کردند :« موضع ما این است که تقوای قولی و قضاوتی داشته و از دیدگاه ما فردی خاص، جماعتی خاص، گروهی خاص و… متهم نبوده و متهم نمی کنیم. اما مسئولیت آن اتفاق و چه قبل و چه بعد از آن مسئولیتی است که حکومت باید آن را به عهده گیرد و می بایست جان و مال و ناموس شهروندان خویش را حفظ کند»
ایشان
با اطمینان بر روشن شدن حادثه در آینده و با گذشت زمان افزودند :« آینده نیز مشخص می کند که قضیه چگونه بوده است. من مطمئنم که با وسائل و چیزهایی دیگر مشخص و روشن خواهد شد که قضیه از چه قرار بوده است. این که بر سر مسجد قبا چه می آید و چه کسی در آن جا مستقر و امام خواهد بود و آیا آن جا تعطیل خواهد شد یا این که هم چون گذشته با رونق باقی خواهد ماند یا با رونق تر می شود؟! و … همگی می توانند نشانه ای برای آینده باشند»
/پایان گزارش اول/
پیوست : پس از این سخنرانی، شبکه جهانی نور طی تماس تلفنی با کاک حسن امینی در یک برنامه ی زنده، از ایشان ماجرا را جویا می شوند. کاک حسن نیز به بیان اجمالی مطالب پیشین و موضع گیری های قبلی خویش و می پردازند. ایشان وقوع این گونه ترورها را در کردستان با سابقه توصیف می کنند و به برخی از ترورهایی که در این چند سال اخیر در مناطق کردنشین کردستان هم چون مریوان و … اتفاق افتاده است اشاره کردند و زمانی که مجری برنامه از ایشان سوال می کنند که چه پیامی برای مردم کردستان دارید ایشان می افزایند:
پیام کاک حسن امینی به مردم کردستان
من به همه ی مسلمانان ایران به صورت عام و مسلمانان اهل سنت کردستان به صورت خاص این پیام را می دهم که مراقب باشند. توطئه هایی در کار است تا ما را به جان یکدیگر بیندازند. مثلا میان مردم شایع می کنند که فلان گروه این کار را انجام داده است و برای مثال انگشت اتهام را به سوی برخی از گروه های سلفی دراز می کنند. در حالی که بنده با برخی از مسئولان آن ها صحبت کرده ام، آن ها قاطعانه این قضیه را رد و محکوم می کنند و حتی گفتند که اصلا ما هیچ خبری نداشته و از این اوضاع متنفر هستیم.
در پایان پیام من این است که مسلمانان مراقب باشند و خودشان برای خودشان مشکلی ایجاد نکنند و باید دشمن حقیقی را پیدا کنند.
/پایان گزارش دوم/
تارنمای ناجی کرد

بیان دیدگاه