پاسخ حاکم شرع کردستان به سؤال شبکه نور در مورد برگزاری نماز عید فطر در تهران

5 اکتبر
کاک حسن امینی در شبکه نورمصاحبه شبكه نور با كاك حسن اميني، در رابطه با برگزاري نماز عيد فطر در تهران كه به صورت تصويري پخش گرديد و به دليل اهميت موضوع به وسيله‌ي مديريت «اسلام كرد» به صورت متن پياده شده و در اختيار كاربران گرامي مي‌باشد. اميد است كه مورد رضايت الله تعالي قرار گيرد.
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين و الصلاة و السلام علي سيدنا محمد و علي آله و اصحابه و اولاده و ازواجه الطاهرات و أتباعه، و علي جميع المشاهدين و عليكم إخواني في قناة النور المنير. ابتداءً از طرف خود و همه‌ي مردم كرد مسلمانِ موحد و آزاده‌ي ايران، بي ادبي و اهانت به ساحت پاك و بلند مادر همه‌ي مؤمنان، حضرت عايشه طاهره (رض الله عنها) را محكوم و تقبيح كرده و به آن آخوند منافق و ديگر منافقان همفكرش مي‌گوييم: اگر استاد و آغايتان عبدالله بن ابيّ بن سلّول توانست با درون خبيث و زبان ملوّثش مادر مؤمنان، همسر عزيز پيامبر اسلام (صلي الله عليه و سلم) و دختر دومين شخصيت بزرگوار و بي‌بديل دنياي اسلام، حضرت ابوبكر صديق (رضي الله عنه) را آلوده كند، شماي شاگرد و پيرو او نیز خواهيد توانست، اما بالعكس! ديديم تهمت آن پليد، باعث شد كه بيان پاكي و بزرگواري مادر مؤمنان عايشه (رض الله عنها) در قرآن قرار گيرد و براي هميشه‌ي تاريخ در آن بماند و تكرار شود. به اينها مي‌گوييم: قطعاً هم همین نتيجه را خواهيد گرفت، پس «موتوا بغيظكم».
از گردانندگان و دست اندركاران محترم شبكه نور هم تشكر و قدرداني نموده كه نسبت به اين موضوع مهم بي تفاوت نبوده و وظيفه‌ي فرزندي را در قبال مادرشان سيده عايشه (رضي الله عنها) به انجام رسانيده‌اند.
همچنين از طرف خود و مردم كردِ مسلمان، مسئله‌ي اهانت به قرآن عظيم و سوزاندن آن‌را محكوم و تقبيح می‌نماییم. و اما در رابطه با جلوگيري از اقامه‌ي نماز و مراسم عيد فطر در تهران و شهرهاي اطرافش، توسط مسلمانان اهل‌سنّت بايد عرض شود متأسفانه اين مسئله رخ داده است و براي ما هم اين قضيه مورد سؤال است، چون اين مسئله و اقدام، هم با دين اسلام همخواني ندارد و هم با قانون اساسي ايران.
در قانون اساسي ايران اصل 12، نوشته شده است كه اهل‌سنّت در مراسم و مسايل مذهبي خودشان آزاد هستند، پس اين جلوگيري خلاف اين اصل است؛ و در رابطه با دين اسلام هم، در كل دو نوع مسايل داريم: 1- قسمتي مسايلي هستند كه مورد قبول همه‌ي مسلمانان و همه‌ي مذاهب مي‌باشند، كه مي‌توانيم آن‌ها را به عنوان «سبيل الله» و راه خداوند نام برد، اينها عبارت‌اند از آنچه كه قرآن بدان تصريح كرده و یا آنچه كه سنّت صحيح تأييد نموده است، و همه‌ي مذاهب، مذاهب اربعه اهل‌سنّت، مذهب شيعه و مشرب‌هاي آن، قبول كرده‌اند، اين ديگر سبيل الله و راه خداست – مثلاً‌ مانند نماز جمعه، كه يكي از سوره‌هاي قرآن در مورد آن است و بر انجام آن تأكيد شده است: ‏ (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ) (سوره مباركه‌ي جمعه-آيه 9) مي‌بينيم اقامه‌ي نماز جمعه در قرآن امر به آن شده است، و هم سنّي و هم شيعه آن‌را قبول دارند – يا مسئله‌ايي كه در سنّت صحيح وجود داشته باشد مانند اقامه‌ي نماز عيدين (فطر و قربان)، آن‌هم هر دو مذهب آن‌را قبول دارند و انجام مي‌دهند، پس آن نيز سبيل الله است و راه خدا.
در قرآن كريم، آيات متعدد داريم كه بيان مي‌كند، «صدّ عن سبیل الله» گناه كبيره است مانند جلوگیری از آنچه كه قرآن روي آن تأكيد كرده است از جمله نماز جمعه، يا سنّت عملي و قولي رسول الله (ص) بر آن هست و سنّي و شيعه آن‌را قبول دارند مانند اقامه‌ي نماز عيد فطر و عيد اضحيه در زمان مشخص. الله تعالي در رابطه با عيد فطر مي‌فرمايد: (وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ ) (سوره مباركه بقره-آيه 18) كه اين آيه بعد از صحبت كردن از روزه‌ي ماه مبارك رمضان است و مي‌فرمايد: الله تعالي را به بزرگي ياد كنيد به خاطر اينكه شما را هدايت كرده و يك ماه روزه بوده‌ايد. اين است قضيه نماز عيد فطر و زمانش که چه وقت است و کی باید برگزار شود. مي‌خواهم اين را همه‌ی مسلمانان بدانند، ‌چه مسلمان سني و چه مسلمان شيعي. و اگر كسي اين وقت را به وقت ديگر بدون دليل موكول نمايد، اين شخص آمده و عمداً تخلف از سنت رسول الله (ص) نموده و صدّ عن سبيل الله كرده است! در ده سال از عمر مبارك رسول الله (ص) در مدينه‌ي منوره كه روزه رمضان واجب بوده حضرت آن ده سال روزه بوده است، و هر سال بعد از آنكه ماه رمضان تمام شده به حكم: (أفطروا لِرؤيته) روز بعدش را عيد گرفته است يعني اين «سبيل الله» است و قانون دين، اين سنّت رسول (ص) است كه بعد از تمام شدن روزه ماه مبارك رمضان نباید بدون دليل عيد گرفتن به تأخير اندخته شود بلکه بايد روز بعدش را جشن گرفت.
اما الآن مي‌خواهند در بعضي از جاها و مناطق ايران در آن روز مشخص عيد گرفته نشود!؟ مي‌گويند كه بله فردا روز عيد است ولي شما مراسم را برگزار نكنيد و آن را به روز ديگر بيندازيد! و يا در بعضي از جاها نمي‌گذارند اصلاً مراسم برگزار شود! منظورم اينست كه اين‌را عرض كنم به همه‌ي بينندگان و شنوندگان چه سني و چه شيعه: كه اين خلاف دين است، و اين (صدّ عن سبيل الله) است، و اين جلوگيري از دستور و قانون الله تعالي است، و مسلمان نبايد اين عمل را انجام دهد. و اينكه اما چگونه جلوگيري كرده‌اند؟ آنطوري كه به ما خبر داده‌اند و جناب مولانا عبدالحميد هم در خطبه‌ي نماز عيد فطر و در مصاحبه‌ نيز گفته‌اند اين بوده – كه هر چند آنان روز قبل از استانداري تهران اجازه گرفته‌اند كه در ده جايي كه مربوط است به اهل‌سنّت سيستان و بلوچستان، و بعضی مکان‌های مربوط به برادران دعوت و اصلاح هم، همه‌ي آن مكان‌ها را آن روز مأمورين محاصره كرده بودند و نگذاشته‌اند نماز و مراسم عید اقامه شود، به چه دليل؟ قطعاً دليل ديني نمي‌تواند داشته باشد، و همان‌طور هم دليل قانوني. و اين‌ها بايد براي اين كه زير سؤال انجام عمل خلاف دين، و انجام عمل خلاف قانون نروند، بايد مسئولين اين پاسخ را بدهند نه ما، بايد پاسخ بدهند چرا نگذاشته‌اند نماز عيد فطر برگزار شود؟!
ما مي‌بايستي در تهران مسجد داشته باشيم، سي سال است اهل‌سنّت تلاش مي كنند كه مسجدي در تهران داشته باشند در حالیکه بسیاری از اهل‌سنّت در تهران اقامت دارند، و اين‌كه نگذاشته‌اند در آنجا مسجدي داشته باشيم حداقل اجازه بدهند در خانه‌هاي خودمان آزاد باشيم، و اين كه چرا نگذاشته‌اند، اين سؤال ما و سؤال همه‌ي مسلماناني است كه اين‌را شنيده‌اند. گويا استاندار تهران گفته كه نه‌خير در بعضي از مناطق تهران نماز اهل‌سنّت برگذار گرديده است، مگر ملائكه آمده باشند و نماز خوانده باشند!! اگر انسان‌ها و اهل‌سنّت‌اند، و اهل‌سنّت در آن منازل و خانه‌هايي كه مربوط به دوستاني از سيستان و بلوچستان و خراساني است نماز عید برگزار کرده اند. همه‌ي اينها مي‌گويند كه نگذاشته‌اند و ما را محاصره كرده‌اند. نمي‌دانم! شايد ملائكه از آسمان آمده باشند و نماز عيد اهل‌سنّت را در تهران برگذار كرده باشند!! و ما اين مراسم را براي ملائكه نمي‌خواهيم، براي انسان‌ها مي‌خواهيم.
سؤال مجري: و بعد هم پاسخي به اين مسئله داده نشده است؟
كاك حسن: نه اگر پاسخي داده مي‌شد مي‌بايسيتي اين پاسخ رسمي و در رسانه‌ها باشد، فقط اين پاسخ را داده‌اند كه نه خبر برگذار شده است. ما مي‌گوييم كه نماز در كجا برگذار شده است؟ اهل‌سنّتي كه اهل عبادت هستند، در تهران سالهاي قبل در منازلي كه متعلق به مسلمانان سيستان و بلوچستان، خراسان نماز برگزار كرده‌اند.
حتي در كرج هم كه ما دوستاني داريم خبر داده‌اند كه در آنجا هم نگذاشته‌اند. پس خانه‌هايي كه در آن‌ها نماز برگزار شده كدام خانه‌ها بوده‌اند؟ و امامانش چه كساني بوده‌اند؟ و اگر اين‌طور باشد چرا آن مسلمانان در آنجا هم حضور نداشتند؟ و چرا گلايه دارند؟ نه اين واقعيت ندارد و اين اقدام باعث مي‌شود كه حقيقتاً مسلمانان اهل‌سنّت نسبت به حاكميت دلگير شوند و فاصله ميان مردم و حكومت بيشتر ايجاد شود.
انجام مراسم نماز عيد در سال دو بار و در يك روز معين، هيچ ضرري به نظام نمي‌رساند نظامي كه اگر با نماز عيد در يك روز مشخص در سال دوبار، لطمه بخورد اين نظام پايدار و ماندني نيست!  اين چه ضرري به نظام مي‌رساند!!؟

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: