جمع بین دو نماز

22 اوت
اقامه نمازها در اوقات معين خود، اقتدا به سيرت رسول خدا -صلى الله عليه وآله وسلم- است، و قرآن كريم مي گويد:
﴿لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً﴾. (الأحزاب:21)
((هر آيينه در رسول خدا براي شما الگوي نيكي است براي كسي كه اميد ثواب خدا و روز آخرت را دارد و خداوند را بسيار ياد مي كند)).
جمع بين دو نماز
شيعه امامي تنهاي فرقه اي است كه در غير از هنگام سفر، بين نمازهاي ظهر و عصر و مغرب و عشا را جمع مي بندد. موضع من در قبال اين تخلف فكري كاملا با موضع گيريهاي ديگر من در مورد مسايل فقهي فرق دارد. اين طرز عمل كه فقط به شيعيان مومن اختصاص دارد، وحدت بزرگ اسلامي لطمه زيادي وارد مي آورد. جالب است اگر بگوييم كه اكثريت فقهاي شيعه، به استحباب خواندن نمازها در وقت محدد خودشان فتوا مي دهند اما از لحاظ عملي برخلاف اين نظريه عمل نموده و بين نمازها را جمع مي بندند. و اين عمل عادتي شده است كه مساجد شيعه نيز از آن پيروي مي كنند.
هر كدام از نمازهاي پنج گانه براي وقت معين و محددي است كه بر اساس زمان انجام اين نمازها نامگذاري شده اند. از لحاظ زماني عصر با ظهر و عشاء با مغرب فرق دارد و بدون شك در اين مسئله كه شريعت اين نمازهاي پنج گانه را از يكديگر جدا نموده، و آنها را بعنوان ستون دين و مهمترين شعار دين مطرح مي كند حكمت الهي نهفته است.
رسول خدا -صلى الله عليه وآله وسلم- در مسجد مدينه اش، اين نمازهاي پنجگانه را در اوقات مخصوص به خودش اقامه مي كردند، و همچنين خلفاي بعد از او كه امام علي نيز جزو آنان است بر همين سيرت نيز استوار است كه اين سيرت همان سيرت ائمه شيعه است. و اگر رسول خدا -صلى الله عليه وآله وسلم- يك يا دو بار در غير سفر بين دو نماز را جمع بستند، اين مسئله به خاطر ضرورت و يا ترخيص بوده است، اما عمل او -صلى الله عليه وآله وسلم- التزام بر اوقات پنجگانه بوده است.
و من مي خواهم بدانم كه در تظاهر به اين مخالفت با اكثريت قريب به اتفاق مسلمانان چه سبب خير نهفته است؟ آيا نمي توان اينگونه نتيجه گرفت كه غرض از اين عمل، عزل شيعه از كليه مظاهر وحدت بوده است؟ عملي كه فقها و ائمه مساجد، آگاهانه و يا ناآگاهانه خود را به انجام آن مقيد نموده اند. اهتمام ما در روند عمل تصحيح به مسايل نظري و عملي بوده است تا بتوانيم بر مبناي رسالت خود به همه مظاهر تفرقه فكري و عملي و پيامدهاي آنان فائق آمده و آنان را نابود سازيم. دستيابي به اين هدف فقط با بازگشت به عصر رسالت و تمسك به سنت رسول خدا -صلى الله عليه وآله وسلم- امكان پذير است. و من فكر نمي كنم كه در ميان مسلمانان كسي وجود داشته باشد كه عمل و آراء ديگران را بر سنت و عمل رسول خدا -صلى الله عليه وآله وسلم- برتري دهد. پس به همين جهت از شيعه و ائمه مساجد شيعه مي خواهم كه نمازهاي پنجگانه را در وقتهاي مخصوص به خودشان ادا نموده و در اين امر به عمل و سنت رسول خدا -صلى الله عليه وآله وسلم- كه نماز را همراه با اصحابش يعني مهاجرين و انصار در مسجد مدينه و در وقتهاي مخصوص اقامه مي كردند، اقتدا كنند. و شيعه بايد بداند كه عزت، كرامت، و شوكتش در تمسك به راه و سنت رسول خدا -صلى الله عليه وآله وسلم- است. حال بياييد به امام علي گوش فرا دهيم كه در مورد نمازها و اوقات معين آنان، به اميران شهرها اين چنين مي نويسد:
اما بعد، پس نماز ظهر را هنگامي بر مردم بخوانيد كه آفتاب از جايگاه چهار پايان رجوع مي كند و نماز عصر را بخوانيد وقتي كه خورشيد سفيد و زنده است و مغرب را بخوانيد در هنگام افطار روزه دار و عشا را از هنگام پنهان شدن شفق تا يك سوم شب بخوانيد و صبح را بخوانيد در حالي كه هر كس صورت ديگري را مي بيند و مي شناسد:
نهج البلاغه ج2 ص82 ((أما بعد: فصلوا بالناس الظهر حتى تفيء الشمس من مريض العنز وصلوا بهم العصر والشمس بيضاء حية. . . وصلوا بهم المغرب حين يفطر الصائم. . .  وصلوا بهم العشاء حين يتوارى الشفق إلى ثلث الليل وصلوا بهم الغداوة والرجل يعرف وجه صاحبه)).
نوشته: علامه دکتر موسی موسوی

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: