مختصر زندگینامه محی الدین ابن عربی

23 ژوئیه
ابن عربیابوبکر محی الدین محمد بن  علی حاتمی طائی اندلسی . یکی از اعاظم حکمای صوفیه است . مولد وی در سال 560 در مرسیه می بشاد . در شش سالگی به همراه خانواده به اشبلیه رفته و مقدمات علم را در آن جا فرا گرفت و سپس نزد دانشمندان بزرگ آن زمان از جمله « ابن بشکوال » به تکمیل معلومات پرداخت . در سال 590 به تونس و در سال 598 به مشرق زمین سفر کرد و در همین سال ها توفیق زیارت خانه ی خدا را یافت و دو بار به بغداد مسافرت کرد . یکی در سال 601 و دیگری در سال 608 . و مدتی نیز در همان جا اقامت گزید . در سال 611 برای بار دوم حج گذارد و سال بعد به حلب رفت . پس از آن به موصل و آسیه الصغری رفت و در همه جا سلاطین و امراء عصر مقدم او را عزیز می شمردند و رواتب و صلات را به او می دادند . و او آن ها را به فقرا می بخشید . سرانجام این بزرگمرد در سال 638 در دمشق در گذشت .
قبر او در دامنه ی جبل قاسیون ، هم اکنون نیز برجا و مشهور است . چندی ارباب تعصب و گمراهی آن جا را مزبله کردند و چون سلطان سلیم عثمانی شام را بگشود دستور داد تا آن را تعمیر و نظافت کنند .
لقب شیخ در مغرب « ابن سراقه » می باشد و در مشرق به « شیخ الاکبر » معروف است .
کتب بسیار زیادی از شیخ محی الدین به جای مانده است
نزدیک به دویست جلد کتاب که هنوز هم یکی از مراجع اصحاب طریقت و دانشمندان است  که از آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
1-      فتوحات مکیه
2-      فصوص الحکم
3-      تاج الرسائل و منهاج الوسائل
4-      العظمه
5-      السبعه
6-      حلیه الابدال
7-      محاضرات الابرار
8-      التدبیرات الالهیه
9-      مفاتیح الغیب
10- التجلیات
11- الخلوه
12- المدخل الی معرفه الاسماء
13- النقباء
14- عقیده اهل السنه
15- المقنع فی ایضاح السهل الممتنع
16- الهویه و الاحدیه
17- الاتحاد العشی
18- الجلاله
19- الازل
20- عنقاء مغرب
21- ختم الاولیاء
22- شمس المغرب
23- الشواهد
24- مناصحه النفس
25- الیقین و مشکوه الانوار فیما روی عن الله عزوجل من الاخبار
26- الاجوبه
بعضی از کتاب ها را به غلط بدیشان نسبت داده اند از جمله تفسیر قرآن که متعلق به عبدالرزاق کاشی است .
شیخ ابن عربی دارای اشعاری صوفیانه نیز بوده اند که گرد کرده و به طبع رسانده اند . فقهای ظاهر چه در زمان خود او و چه پس از او ، همیشه ابن عربی را به مذهب حلول و اتحاد متهم کرده اند و نیز عقیده ی او در رابطه با « وحدت وجود » و دعاوی وی در مورد مگاشفات غریبه ، اهل شرع (متشرعان) را بر خلاف او برانگیخته است و با این همه بعضی از علما و فقهای عصر او و غیر از آن عصر مانند عبدالرزاق کاشی و سیوطی و فیروز آبادی در تعدیل و تزکیه و تصحیح عقاید او کوشیده اند .

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: