آخرین اخبار از سخنرانان اخیر مراسم ختم بخاری تا این لحظه-بخش پنجم

25 ژوئیه

مراسم ختم بخاری

به گزارش تارنمای ناجی کرد ، بخش پنجم سخنرانان مراسم ختم بخاری به شرح زیر است که گزیده ای از سخنرانی این علما را می توانید در ادامه مطلب ملاحظه فرمائید …استاد فریدون سپری
مولانا عبدالرحمن چابهاری
مولوی اسحاق مدنی


سخنرانی استاد فریدون سپری

مراسم ختم بخاریاستاد فریدون سپری قبل ازاینکه به موضوع سخنرانی خود بپردازد گفت: با فضایی که ایجاد شد برای بنده بیان مطالب سخت خواهد بود به هر صورت وظیفه ای است که ما را از فرسنگها راه به زاهدان واهل اخلاص و ایمان این منطقه کشانده است.
ایشان دررابطه با شبهه ای که در مورد مذهب فردوسی ایجاد شده بود گفت: من کتابی نوشتم به نام پژوهشی در باره امامان اهل سنت وهمچنین کتابی در زمینه معرفی شعرای ایران ازقرن چهارم هجری تا پایان قرن دهم نوشته ام و دراین کتاب با یک سری دلائلی ثابت کرده ام که فردوسی سنی بوده است من چند بیت شعر از شاهنامه فردوسی می خوانم و شما قضاوت بکنید که این اشعار با تفکر کدام مذهب نزدیک تر است؟!؛
که خورشید بعد از رسولان مه      نتابید بر کسی زبوبکر به
عمر کرد اسلام را آشکار            بیاراست گیتی چو باغ بهار
ایشان در ادامه صحبتهای خود گفت: یکی از بزرگان محققین شیعه معاصر یک نوع تفکرات جدیدی ارائه کرده است. این محقق به دو موضوع اشاره می کند او می گوید قرآن ادبیات خاص خودش را دارد و بر قلب آن حضرت نازل شد و او را از اسارت آزاد گردانید. قرآن با این عظمت اگر در محیط عربستان می ماند فقط قوم عرب از این دستورات آگاه می شدند اما عمر خلیفه مسلمین این تفکر را به خارج از سرزمین عرب برد. واگر به این کار دست نمی زد اسلام درعربستان می ماند و از شبه جزیره عربستان خارج نمی شد. 
و دومین چیزی که این محقق به آن اشاره نمود این است که او می گوید: اگر عثمان قرآن را جمع آوری نمی کرد که قبلاً جمع آوری شده بود با گویش های گوناگون این ترس را ایحاد می کرد که قرآنی که خداوند در متن آن است. از بین برود.بر خلاف انجیل که در آن عیسی درمتن است که می گویند عیس وارد جهان خاکی شد واوخداست وآمد در زمین که زندگی دنیا را تجربه کند. این مطالبی است که در آن جریان تفکر انجیلی وجود دارد ومسیحی ها در این رابطه می گفتند که: «ان الله ثالث ثلثة» خداوند یکی از این سه تا است. 
فریدون سپری بعد از اینکه آیه «ان الله ثالث ثلثة» را توضیح و تشریح می فرمود به یاد آیه «ثانی اثنین…» که مشابهت لفظی با این آیه دارد پرداخت وکمی موضوع صحبت خود را عوض کرد. ایشان در ادامه صحبتهای خود گفت می خواهم یک مطلب مهم را عرض بکنم و آن این است که خداوند می فرماید: «الاتنصروه…» اگر شما پیامبر را یاری نکردید خداوند او را یاری کرد چه زمان؟ «اذ اخرجه الذین کفروا…» زمانی که آنها را بیرون کردند- علامه دهخدا می گوید: «ثانی اثنین» یعنی دوقلوی توأمین یعنی ابوبکر با پیامبر در این سفر مثل دو قلو است. اگر عدد ثانی و ثالث به عدد اصلی اضافه شود اشتراک به همه موارد را می رساند.
ثانی عدد ترتیبی است و اثنین عدد اصلی است ثانی اضافه شده به اثنین و اثنین مجرور شده و این را می رساند که اندیشه بین ابوبکر و رسول یکی بوده است. لذا عزیزان و دوستان بیائیم فکرمان را کمی از شعار دور کنیم.
ایشان در ادامه صحبتهای خود در رابطه با اندیشه و فکر کردن در قرآن یک سری مسایل را به صورت استفسار مطرح کرد و گفت: در قرآن عظیم الشأن 114بار بسم الله آمده و درسوره نمل 2بار شمار روزی چند بار می گوئید بسم الله. آیا می گوئید القاتل الجبار در حالیکه خداوند قاتل کفار است. چرا خداوند 114بار ما را با بسم الله الرحمن الرحیم آشنا کرد نه تنها انسانها بلکه تمام موجودات تسبیح خداوند را بیان می کنن
.
جمله موجودات عالم در جهان        با تو می گویند روزان و شبان
ما سمیعیم ما بصریم ما خوشیم       لیک با نامحرمان ما ناخوشیم.
هر زمانی که مسلمان از نظر فکری این طوری تغذیه شد و این چنین رحیم بودن خداوند را ثابت کرد. آن زمان است که توانسته است تا اسپانیا پیشرفت کنند.
مائیم کز پادشاهان باج گرفتیم         زین بس کز آنان کمر و تاج گرفتیم 
طارق اسپانیا را فتح کرد. ولی امروز افسوس که 
این مزرعه را آب گرفته             دهقان مصیبت زده را خواب گرفته
امروز غرب به نام آزادی پدران ما را می کشند، در کشورهای غربی همه چیز آزاد است اما تفکرات خدایی آزاد نیست، شیطان پرستان اجتماع دارند شیطانی که مصدر خباثت است برای او تجمع می گیرند اما مسلمانان آزاد نیستند، زن مسلمان ترکی نمی تواند دردانشگاه غرب با روسری درس بخواند.
امروز درغرب کار به جایی رسیده است که اسقف یکی از مجالس مسیحیت حکم همجنس گرایی را تنفیذ می کند و یکی از بزرگان مسیحیت به خاطر این حکم از دین خودش بر می گردد.
ایشان در قمستی دیگر از بیاناتش در رابطه با توصف حضرت عمر با استناد به اشعار مولانا روم گفت: مولای روم تصویر بسیار خوبی ازحضرت عمر بیان می کند، آن زمانی که از طرف قیصرروم نماینده ای پیش حضرت عمررضی الله عنه آمد این نماینده از بیابانهای دور دست آمده بود و فکر می کرد که اینجا بارگاه امپراطوری روم است. آمده بود تا نامه امپراطور را تسلیم خلیفه کند. می آید و ازهر کس سوال می کند که خلیفه کجاست؟ می گویند نمی دانیم. پیرزنی آمد و گفت من دیدم که خلیفه دارد در نخلستان آبیاری می کند و الان خسته شده و خوابیده است. نماینده روم بعد از ملاقات با حضرت عمر رضی الله عنه بسیار متاثر شد.
فریدون سپری با استناد به این واقعه در رابطه با توصیف حضرت عمر فرمود: رهبر مسلمین باید این طور بوده و دارای چنین صفاتی باشد.
 

سخنرانی مولانا عبدالرحمن چابهاری

مراسم ختم بخاریمولانا عبدالرحمن چابهاری امام جمعه محترم شهرستان چابهار سخنانش را با تلاوت آیه «سنلقی فی قلوب الذین کفروا الرعب بما أشرکوا» آغاز نمود و ادامه داد: تعداد انبیا و مرسلین بسیار زیاد است که در قرآن نام برخی از آنان گرفته شده است اما ما موظفیم که همه آنها را قبول داشته باشیم.
مولانا چابهاری حضرت ابوهریره رضی الله عنه را امیر المومنین فی الحدیث و سیدالمحدثین نامید و سپس روایتی ازایشان را نقل نمود که در آن روایت آمده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرموده اند: خداوند متعال به من چند ویژگی عنایت کرده است؛ اول اینکه من را جوامع الکلم عنایت فرموده است، دومین ویژگی ای که در این روایت آنحضرت برای ذات مبارکش بر می شمرد این است که می فرمایند: «نُصرت بالرعب» من به وسیله هیبتی که خداوند در وجودم نهاده است، نصرت شده ام و بر عالمیان غالب آمده ام، سومین ویژگی ذکر شده در این حدیث آن است که آنحضرتصلی الله علیه وسلم فرمودند: شبی در خواب دیدم که کلیدهای خزانه و گنجهای زمین در دستانم گذاشته شد.
مدیریت محترم حوزه علمیه اسلامیه چابهار بعد از تشریح این حدیث افزود: حضرت ابوهریره درادامه حدیث می فرماید: یقیناً زندگی آنحضرت مانند سایر پیامبران و رسولان الهی به پایان رسید، اما ایشان بعد از رحلت خودشان، گنجینه گرانبهایی را به جای گذاشتند که امروز و تا قیام قیامت مردم از آن گنجها بهره برداری کرده و استفاده می نمایند.
مولانا چابهاری که توضیحات داده شده را به نقل از امام بخاری که در تفسیر آیه«سنلقی فی قلوب الذین کفروا الرعب بما أشرکوا» آورده است می فرمود اضافه نمود: امام بخاری در ادامه تشریح این آیه می آورد که خداوند رعب و ترس را به زودی در دل دشمنان و کفار خواهد انداخت و این از ویژگیهای آنحضرت صلی الله علیه وسلم می باشد.
استاد حدیث حوزه علمیه العربیة الاسلامیة چابهار در ادامه به ماجرای نامه پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم به پادشاه روم اشاره کرد و گفت: امام بخاری در چند جا از کتابش این روایت را ذکر کرده است و دلیلیش این است که امام بخاری می خواهد از این روایت این را استدلال نمایند که چگونه رعب و هیبت آنحضرت صلی الله علیه وسلم در قلوب کفار و حتی حکام آنان وارد شده بود به طوری که هرقل پادشاه روم به محض خواندن نامه و استفسار مطالبی از حضرت ابوسفیان رضی الله عنه که تا آن زمان مسلمان نشده بود می گوید: اگر آن طور که تو (ابوسفیان) می گویی باشد این مرد به زودی زیر قدمهای من (مملکت روم) را به تصرف خود در خواهد آورد. این نمونه ای از رعب و هیبت آنحضرت صلی الله علیه وسلم است که در قلوب و
وجود حکام کفار داخل شده بود.
این خطیب برجسته اهل سنت د ر ادامه بیان داشت: اگر امروز مسلمانان از دشمنان خود می ترسند و ترس و واهمه دارند باید به قرآن، ایمان و روش زندگی آن حضرت صلی الله علیه وسلم برگردند و این تنها راه نجات از این بحران عضیم و فاجعه تاسف بار است.
اشان ضمن بیان این نکته، مسأله مهم دیگری را نیز خاطر نشان کرد وفرمود: در مورد آنچه در بین مردم جا افتاده که ما مسلمانان از غرب می ترسیم باید عرض کنم که این غرب و جهان کفر است که به مراتب بیشتر از مسلمانان می ترسند، به طوری که جریانها و حوادث تاریخ شاهدی صادق بر این مدعا است،به همین دلیل است که آنان مسلمانان را متهم به تروریست کرده و با این بهانه راه را برای اشغال کشورهای اسلامی هموار کردند که این خود بیانگر این است که آنان از مسلمانان و کشورهای اسلامی می ترسند و سعی در نابودی آنان دارند.
مولانا عبدالرحمن چابهاری در ادامه مطلب به حادثه یازدهم سپتامبر اشاره کرده و آن را توطئه ای از سوی دشمنان برای حمله به مسلمانان دانست و فرمود: این ساختمان بنابر ادعای مهندسین عمرانی، فرسوده شده بود و عمرش به پایان رسیده بود اما نمی خواستند بیهوده به زمین بریزد لذا آن را به نام سلمانان تمام کردند و آن را بهانه حمله و اشغال کشورهای اسلامی قرار دادند.
مولانا چابهاری در پایان حاضرین در همایش را نوید داد که إن شاء الله به زودی بیرق درخشان اسلام بر بزرگترین قله های غرب به اهتزاز در خواهد آمد و تحقق این آرمان در گرو رجوع مسلمانان به کتاب و سنت و پیروی کامل از آنحضرت صلی الله علیه وسلم و تاسی به سیره خلفای راشدین می باشد. به طوری که اگر امروزه مسلمانان زیر پرچم پرافتخار اسلام قرار دارند به طفیل رشادتهای رسول خدا و صحابه بزرگوار ایشان می باشد.

 

سخنرانی مولوی اسحاق مدنی

مراسم ختم بخاریمولوی اسحاق مدنی بعد از تلاوت آیه «وما ینطق عن الهوی إن هو إلا وحی یوحی» به تعریف حدیث پرداخت و فرمود: هر آنچه که آن حضرت صلی الله علیه وسلم عمل نموده اند و یا در محضر ایشان عملی انجام گرفته و مورد تائید ایشان قرار گرفته یا سکوت کرده اند را حدیث می گویند.
ایشان ادامه داد: برخی از تحصیل کردگان و دانشگاهیان هستند که در مورد کیفیت جمع آوری احادیث آن حضرت صلی الله علیه وسلم آگاهی ندارند و این شبهه در اذهانشان وجود دارد که بعد از گذشت هزار و چهارصد سال سال ما چگونه یقین کنیم که آنچه در کتب حدیث آمده است گفتار رسول خدا صلی الله علیه وسلم است. که البته این شبهه ای است که عموما از سوی غیرمسلمانان مطرح می شود تا مسلمانان را به شک و تردید وادار نمایند. لذا برای توضیح این شبهه مطالبی باید گفته شود.
توجه داشته باشید که ما، درعلم حدیث اصطلاحی به نام (سند حدیث) داریم. مثلا امام بخاری- رحمه الله- می گوید من از فلان شخص و فلان شخص از فلان شخص و فلان شخص از صحابه و صحابه از پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم شینده است که این را در اصطلاح علم حدیث «سند حدیث» می گویند. اگر حدیث دارای چنین سند صحیحی باشد، آن حدیث صحیح است و در غیر این صورت حدیث صحیح گفته نمی شود. حال از کجا باید دانست که این سند، صحیح است یا ناصحیح؟.
مولوی مدنی درتوضیح این سوال فرمود: خداوند متعال حفاظت قرآن را بر عهده گرفته و به صراحت می فرماید:«إنا نحن نزلنا الذکر و إنا له لحافظون» که باید گفت: این حفاظت شامل کل دین می شود.
ایشان در ادامه افزود: تاریخ بشری، در برهه های مختلف خود شاهد انسانهایی بوده است که برای جمع آوری احادیث آن حضرت صلی الله علیه وسلم از همه چیز خود گذشته اند و زندگی خود را وقف این کار کرده اند.
مولوی اسحاق سپس واقعه ای از امام ترمذی مبنی بر دقت ایشان در روایت حدیث نقل کرد و فرمود: یکی از کتب حدیث اهل سنت، کتاب ترمذی است. منقول است که امام ترمذی در اواخر عمر نابینا شد، در سفری که با شتر به منطقه ای داشت از جایی عبور کرد و سر خود را پائین کرد، یکی از شاگردانش پرسید: چرا سر خود را پایین کردید؟ فرمود: مگر اینجا درختی نیست؟ جواب دادند: خیر، فرمود: وقتی من بینا بودم اینجا درختی بود، سپس خطاب به شاگردانش گفت: شما بروید از مردم اطراف سوال کنید اگر گفتند اینجا درختی نبوده پس حافظه من ضعیف شده و من دیگر نباید حدیث روایت کنم. وقتی شاگردان تحقیق کردند معلوم شد که دقیقا درهمان نقطه از زمین، درختی بوده که هر کس از آنجا عبور می کرد باید سرش را پائین می کرد اما الان آن را از آنجا درآورده بودند.
ایشان واقعه ای نیز از امام بخاری نقل کردند که، یکبار گروهی از علما، خواستند امام بخاری را بیازمایند. لذا اصل حدیث را انتخاب کردند، ده نفر را آوردند و به هر کدام ده حدیث دادند و هرکدام از آنها سند حدیث را به جای حدیث دیگری وصل کرد و در مقابل امام بخاری قرائت کردند. ایشان وقتی این روایتها را شنید فرمود: سندی که فلان شخص برای فلان حدیث خواند، مال فلان حدیث است و به همین ترتیب سند هرحدیث را به حدیث مربوط به آن وصل نمود.
مولوی مدنی، اینگونه افراد را معجزه ای از معجزات اسلام عنوان کرد که خداوند برای حفاظت اصل دین آنها را بر می گزیند.
ایشان ادامه داد:اصطلاح دیگری که در علم حدیث است، «علم الرجال» است که صاحب کتاب در مورد راویان حدیث اطلاع کامل داشته باشد. به طوری که امام بخاری از هزار و هشتاد نفر حدیث روایت نموده است که حالات تمامی آنها را می دانست.
مولوی مدنی در ادامه به ترجیح و اتفاق علما بر صحت کتاب صحیح بخاری اشاره کرد و نبود افرادی مانند امام بخاری و امام ترمذی را دلیل بروز مشکلات و احساس کمبود در علم حدیث عنوان کرد که امت اسلامی شدیداً به چنین افرادی نیاز دارد.
مشاور ریاست جمهوری در امور اهل سنت در پایان به بیان بیوگرافی مختصری از زندگانی امام بخاری و برخی از خصوصیات و ویژگیهای این شخصیت برجسته جهان اسلام پرداخت و تنها راه فلاح و رستگاری امت را رجوع به قرآن و حدیث و چنگ زدن به سنت معرفی نمود.

سنی آنلاین

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: