آخرین اخبار از سخنرانان اخیر مراسم ختم بخاری تا این لحظه

23 ژوئیه

مراسم ختم بخاری

به گزارش تارنمای ناجی کرد ، در مراسم عظیم فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان موسوم به ختم بخاری تا کنون چند تن از علمای به نام اهل سنت به ایراد سخنرانی پرداخته اند . در این مراسم ابتدا مولانا عبدالحمید ضمن خوش آمدگویی به مهمانان ، شروع این مراسم را کلید زد . تا کنون علمای زیر در این مراسم سخنرانی کرده اند که گزیده ای از سخنرانی آنان را می توانید در ادامه مطلب مطالعه فرمائید …
استاد حافظ محمد کریم صالح
مولوی فیض محمد سلجوقی
مولانا عثمان مدیر مدرسه مدینة العلوم خاش
شیخ مصطفی امامی


سخنان حافظ محمد کریم صالح

استاد حافظ محمد کریم صالححافظ محمد کریم صالح با تلاوت آیه «لقد من الله علی المومنین إذ بعث فیهم رسولاً من أنفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین» سخنانش را اینگونه آغاز نمود: همین رحمت الهی است که بنده ای که زندگی اش را با گناه گذرانده وقتی به بارگاه اش رجوع می کند او را مورد عفو قرار می دهد.
مولانا صالح جهان هستی را نشانگر رحمت و رأفت الهی داشت و فرمود: هستی و تمام موجودات بیانگر محبت الهی با بندگان است.
این خورشید که نور می دهد بیانگر این است که ای انسان خدا ترا دوست دارد. این هوا، پیام دوستی را دربر دارد، قطرات باران که می ریزد نشانگر دوستی رب با بنده است. این آبی که می نوشیم نیز بیانگر دوستی است.
خلاصه اینکه تمامی موجودات حامل پیامی دوستی رب با بنده است.
زندگی پیامبر اکرم نیز بیانگر این دوستی است: «لقد من الله علی المومنین إذ بعث فیهم رسواً من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین» آنحضرت صلی الله علیه وسلم برای نجات بشریت چنان سختی را تحمل می کند که خداوند او را تسلی می دهد.
زندگی پیامبر ما بیانگر این است که آنحضرت پیامبر رحمت و دوستی است آن قطرات اشکی که در احد و بدر ریخته شد همه بیانگر این است که پیامبر ما را دوست دارد.
آنحضرت آن اشکها را ریخت تا من و تو نجات یابیم. گرسنگی هایی را که پیامبر صلی الله علیه وسلم تحمل کردند برای این بود که ما نجات یابیم.
حافظ محمد کریم صالح در ادامه با ذکر و قائعی از زندگانی اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: رافت و رحمت بزرگترین شعار زندگانی پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم  است. اوج این رافت را زمانی می بینیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم جامه اش را به رئیس المنافقین که به همسر آنحضرت صلی الله علیه وسلم تهمت زده می دهند.
رسول اکرم بیش از دیگران عایشه را دوست داشت و دلیلش هم این بود که حضرت عایشه بیش از دیگر ازواج رافت و رحمت نبوی را درک کرده بود.
ایشان در ادامه به اهانتهای اخیر دشمنان اشاره کرد و افزود: چنین پیامبری را تهمت زدن و توهین کردن ظلم نابخشودنی است.
وی سپس با نگاهی به ارکان اسلام فرمود: ارکان اسلام بیانگر رحمت و رافت اسلام است.
اولین رکن اسلام که کلمه توحید است تمامی گناهان گذشته را محو می کند نماز سبب محو گناهان و نجات انسان از آتش جهنم می شود. زکات همدردی، شفقت و رحمت را می رساند. که انسان با ادای آن با فقراء همدردی می کند.
استاد صالح به ذکر روایاتی پرداخت که مومنان را به سخاوت تشویق و از بخل برحذر می دارد.
بخش دیگری از سخنان حافظ صالح به چالشهایی اختصاص داشت که رافت و رحمت اسلام را نشانه گرفته است.
 ایشان حملات گسترده دشمنان به قرآن و حاملان آنرا از جمله اقدامات گسترده دشمنان دانست که رافت و رحمت اسلام را نشانه گرفته است. ایشان افزود: بحمدالله حضور شما مومنان در این مکان وجود مدارس و مکاتب دینی و قرآن نشانگر شکست دشمنان است و مسلمانان رافت و رحمت اسلام را به جهانیان ابلاغ خواهند کرد و هر گز شکست را قبول نخواهند کرد.
این فعال دعوت و تبلیغ درادامه با بیان اینکه مسلمانان با تمام وجود در پی ابلاغ اسلام هستند؟ فرمودند: شعار مسلمانان حاضر تبعیت وپیروی از آنحضرت صلی الله علیه وسلم است.
استاد صالح برچیده شدن دولت ساسانی را که قرنها خون ملت ایران را می مکیده از دیگر ثمرات رافت و رحمت دین اسلام دانست و افزود: همه ما باید حافظ این سرمایه باشیم.

سنی آنلاین

سخنرانی مولوی فیض محمد سلجوقی


مراسم ختم بخاریمولانا فیض محمد سلجوقی از علمای خراسان زمین بعد ازتلاوت آیه 110 سوره مبارکه آل عمران «کنتم خیر أمة اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تومنون بالله …» و آیه 29 سوره فتح «محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم…» و قرائت حدیث {لاتسبوا أصحابی} سخنان خود را آغاز نمود و گفت: رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وسلم به عنوان آخرین پیام آور رسالت، زمانی ظهور کرد که دنیا را شرک، کفر، ظلم و جور فرا گرفته بود، حدود شش قرن از دوران پرچم داران توحید سپری شده بود، میدان تربیت بسیارسخت و ناهموار بود، اما پیامبر اکرم ابتدا به تربیت افراد پرداخت و اولین تربیت یافتگان مکتب اسلام، متحمل سخت ترین و جانفرساترین شکنجه ها شدند اما به هیچ وجه از هدف و آرمانشان برنگشتند.
ایشان در ادامه به رسوخ ایمانی اولین اصحاب اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه صحابه اولین، تازه به اسلام گرویده بودند اما تمام شکنجه ها را تحمل می نمودند.
مولوی سلجوقی در ادامه به توضیح آیه تلاوت شده درابتدای سخنرانی خود«کنتم خیر أمة اخرجت للناس …..» پرداخت و آن را با آیه آخر سوره فتح ارتباط داد و افزود: خداوند متعال در جاهای متعددی از قرآن به معرفی صحابه پیامبر پرداخته است که هر کدام ازآنها جواب قاطعی است در مقابل تمام شبهات و طعنه هایی  که دشمنان صحابه، متوجه این گروه مقدس می نمایند.
ایشان ادامه داد: پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم نیز در حدیثی به صراحتاً فرموده است: {لاتسبوا أصحابی} اصحاب من را دشنام و نا سزا نگوئید. در کلمه (سبّ) تمام کلمات ناشایسته و نا مناسب داخل هست.
پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم در ادامه این حدیث می فرماید: اگرافرادی غیر از اصحاب من، به اندازه کوه احد در راه خدا صدقه نمایند باز هم با یک دانه خرمائی که یکی از اصحاب من با آن اخلاص کامل، صدقه کردند، برابری نمی کند.این عالم خراسان زمین در ادامه به بیان برخی فضایل صحابه پیامبر پرداخت و سپس خاطر نشان کرد، تصویری را که خداوند متعال در کتاب جاویدان خود (قرآن کریم) از صحابه و زندگی آنان نموده است چنان است که تا قیامت ماندگار بوده و نمونه و الگویی برای نسل های بعد محسوب می شوند به طوری که مومنین بعد از صحابه، از اعماق وجودشان دعا می کنند که خداوند ایمان و اعمال آنان را مانند ایمان و اعمال صحابه قراردهد. خصوصیات صحابه و قرار گرفتن ایمان آنها به عنوان معیار ایمان بعدی ها، درکتابی آمده که خداوند متعال خود، حفاظت و صیانت آن را بر عهده گرفته و فرموده است: «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» ما خودمان قرآن را نازل کردیم وخودمان هم محافظ آن هستیم.
ایشان در ادامه به بیان نمونه های عملی از زندگانی اصحاب پیامبر پرداخته و حرص و شیفتگی آنان درانجام اعمال خیر و حسّ رقابت بین حضرت عمر و حضرت ابوبکر رضی الله عنهما درخرج کردن مال در راه خدا استشهاد نمخود.
وی ادامه داد: حضرت عبدالله بن مسعود رضی الله عنه در مورد اهمیت بُعد عملی زندگی صحابه می فرماید: هرکس می خواهد ایمان خودش را درست بکند، به اعمال صحابه پیامبر بنگرد زیرا قلوب صحابه، پاکترین قلوب و مملو از ایمان بود.
مولوی سلجوقی در پایان علماء و میراث بران پیامران را به تأسی جستن از سیرت صحابه دعوت نموده و خاطر نشان کرد: همانطور که صحابه برای زنده ماندن اسلام و متحقق شدن احکام الهی و آرمانهای پیامبر از جان و مال مایه گذاشتند، علماء نیز باید اینگونه عمل نمایند و درراه حفظ شریعت از هیچ کوششی دریغ نورزند.

سنی آنلاین

سخنرانی مولانا عثمان مدیر مدرسه مدینة العلوم خاش

مولانا عثمان مدیر مدرسه مدینة العلوم خاش مولانا عثمان به عنوان اولین سخنران هجدهمین مراسم فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان سخنانش را با آیه مبارکه «الله نورالسموات ولارض…» از سوره نور آغاز نموده و سپس باتلاوت آیه یازدهم از سوره نور و اشاره به واقعه افک که در این واقعه منافقین با تهمت زدن به ساحت پاک ام المؤمنین عایشه صدیقه سعی درلکه دار نمودن دامان مطهر رسالت داشتند، به توضیح مقام شامخ رسالت پرداخت. ایشان ضمن بیان جایگاه و اهمیت توحید فرمود: خداوند متعال درسوره مبارکه نور توحید را شرط  رستگاری و کامیابی معرفی می نماید.
مدیر مدرسه مدینة العلوم خاش در ادامه واقعه افک را مفصلاً بیان نمودند که به خاطر طولانی شدن متن فقط به اغراض منافقین از طرح این واقعه و پیامدهای آن که اصل سخنان مولانا عثمان بود اشاره می شود، ایشان بعد از بیان واقعه گفت: مشرکین ومنافقین و دشمنان حق وتوحید برای مقابله با پرچم دار توحید- نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وسلم- دست به بزرگترین توهین به خاندان پیامبر اسلام زدند و با این توطئه سعی در خدشه دار کردن بیت نبوت داشتند، آنان می خواستند به این طریق پروانگان شمع رسالت را از اطراف برانند و تا پیامبر اسلام از محقق نمودن هدف اصلی رسالتش باز بماند.
مولانا عثمان سپس با بیان اینکه دررأس واقعه افک، یهودیان که بنا به تصریح قرآن بدترین دشمنان اسلام به شمار می روند قرار داشتند به بیان برخی خصوصیات و توطئه هائی که یهودیان در حق پیامبر اکرم و دیگر مسلمانان مرتکب شدند اشاره کرد و فرمود: از مهمترین خصوصیات اخلاقی یهودیان، قوم پرستی و حس نژاد پرستی است که هنوز بر این صفت خود می باشند و همین خصلت باعث شده تا آنان کمتر با پیروان دیگر مذاهب وادیان ارتباط بر قرار کنند.
یهودیان انواع مکرها و توطئه ها را برای نابودی پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم ومسلمانان انجام داده اند به عنوان مثال یکبار با مسموم کردن و باری دیگر با سحر و جادو سعی داشتند تا پیامبر را از میان بردارند.
اما بزرگترین توطئه یهودیان واقعه افک و تهمت بستن  به ساحت پاک و مقدس ام المومنین عائشه صدیقه بود که این واقعه امتحان بسیار بزرگ و حساسی برای مسلمانان و صحابه کرام بود.
شیخ التفسیر حوزه دینی مدینة العلوم خاش در ادامه توضیح واقعه افک درپرتو آیات سوره نور فرمود: خداوندمتعال درسوره نور بعد از اشاره به واقعه افک و رد کردن آن، کسانی را که درزمان این واقعه بودند را به سه دسته تقسیم می کند؛ گروه اول که منافقین خالص بودند و با شیندن این واقعه دلخوش شدند، گروه دوم مسلمانانی که شایعه پراکنی کردند و گروه سوم کسانی بودند که سکوت کردند.
اما بعد از همه شایعات وگفتگوها و قضاوتهای متعدد و بعد از اینکه مسلمانان با امتحانی بس بزرگ مواجه شدند خداوند متعال برائت و پاکدامنی حضرت عایشه صدیقه را نازل فرمود.
مولانا عثمان در ادامه به بیان حکمتهای فراوان حادثه افک در پرتو سخنان مفسرین و محدثین پرداخت وافزود: یکی از حکمتها و ثمرات حادثه افک رفعات و بلندی مقام آل ابوبکر بود که آیات نازل شده شأن آل ابوبکر بیش از پیش رفعت حاصل کرد.
دومین حکمت حادثه افک این است که خداوندخودش از بالای هفت آسمان نازل کرد که این از ویژگیهای منحصر به فرد حضرت عائشه محسوب می شود.
سومین مسأله ای که درحادثه افک به اثبات رسید این بود که اگر چه تهمت زدن دشمنان اسلام به عفت و پاکدامنی حضرت عایشه به خاطر دشمنی آنها با ابوبکر صدیق بود، اما بیشتر از همه به خاطر این بود که عایشه صدیقه محرم راز و محرم پیامبر اسلام بود و با خدشه وارد کردن به حرم خانه پیامبر اسلام، دین اسلام را خدشه دار نمایند.
چهارمین ثمره حادثه افک این بود که دراین حادثه آبروی حضرت عایشه درمعرض اتهام و نابودی قرار گرفت و از آنجایی که انسان حاضر است هزاران بار جانش را قربان کند اما آبرویش خدشه دار نشود لذا فدا کردن آبرو از فدا کردن جان بالاتراست در نتیجه خداوند مقام شهداء وکسانی که جان خود را در راه خدا قربان می کنند به حضرت عایشه عنایت می فرماید.
ایشان در ادامه افزود: خداوند متعال در پی این ماجرا (افک) دو فضیلت را نصیب خاندان ابوبکر صدیق فرمود: 1- فضیلت معنوی که آیات برائت بیانگراین مطلب است.2- فضیلت حسیّ که این را می توان به نوعی بیانگر خلافت ابوبکر صدیق بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم دانست.
مولانا قلندرزهی در ادامه سخنانش به متحقق شدن دو وعده از وعده های الهی برای مسلمانان اشاره کرد و گفت: درزمان خلافت صدیق اکبر رضی الله عنه و دیگر خلفای راشدین دو وعده متحقق شده 1- گسترش امنیت پس از خوف 2- گسترش دین اسلام.
مولانا عثمان در پایان سخنانش مجدداً به برداشتهائی که می توان ازحادثه افک داشت پرداخت و خاطر نشان کرد: اولاً، این حادثه ثابت می شود که آنحضرت صلی الله علیه وسلم عالم الغیب نبودند زیرا تا زمان نزول وحی مبنی بر برائت حضرت عایشه، هیچگونه اظهار نظری نفرمود.
ثانیاً: این نکته حساس و پر اهمیت برداشت می شود که گمان بد داشتن به حضرت عایشه صدیقه، زیر سوال بردن تقدس و پاکی پیامبراکرم صلی الله علیه وسلم است وکسی که تقدس آنحضرت را زیر سوال ببرد از ایمان خارج می شود. بنایر این، این مسأله حساس است که سخن گفتن از آن عواقب خطرناکی از جمله انک
ر رسالت اسلام وقرآن را در پی دارد.

سنی آنلاین

 سخنرانی شیخ مصطفی امامی

شيخ مصطفي اماميمصطفي امامي استاد مدرسه شيخ ضيايي يکي از سخنرانان همايش فارغ التحصيلي طلاب دارالعلوم زاهدان بود . وي که در موضوع سيرت رسول اکرم (ص) و نقش آن در تربيت جامعه سخن مي گفت فرمود : سيره آنحضرت (ص) از دو جهت اهميت دارد . يکي از آن جهت که سيره آنحضرت (ص) نمونه اي کامل از اجراي قانون اساسي مسلمانان است .
از طرفي ديگر وقتي به زندگي صحابه نگاه مي کنيم متوجه مي شويم که چگونه آنحضرت (ص) توانستند چنين جامعه اي را تربيت نمايند .
از اينرو تمام اقشار جامعه نياز دارند تا نگاهي دقيق به سيره آنحضرت (ص) داشته باشند زيرا قرآن کريم نيز فرموده است : «لقد کان لکم في رسول الله اسوة حسنة ».
شيخ امامي در ادامه فرمود : امروز ما از يک بحران رنج مي بريم و آن اينست که هر کسي که مي خواهد بدون نگاه به اينکه پيامبر (ص) چگونه قرآن کريم را اجرا مي کرد ، جامعه را رهبري نمايد .
شيخ امامي اخلاق و نرم خويي پيامبر اکرم(ص) را از اهرمهاي مهم ايشان در تربيت جامعه مسلمانان صدر اسلام دانست و فرمود :
همين عامل سبب شد که با وجود آنکه ابتدا پيامبر (ص) را از شهر بيرون راندند اما در نهايت جزو يارانشان شدند .
استاد مدرسه شيخ ضيايي در بخشي ديگري از سخنان خود به ذکر چند واقعه از زندگاني آنحضرت (ص) پرداختند و فرمود ند : آنحضرت (ص) هيچگاه در فکر انتقام گيري نبودند بلکه همواره گذشت مي کردند .
شيخ امامي به يکي ديگر از صفات آنحضرت (ص) پرداخت که کمک زيادي کرد تا جامعه صدر اسلام تربيت شود ، و آن اينست که آنحضرت (ص) همواره سعي در کشف صفات نيکوي صحابه (رض) و علني کردن آن دانست
پایگاه اطلاع رسانی مولانا عبدالعزیز

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: