گزارشی از همایش دانشجویان اهل سنت-بخش اول

3 مارس

همایش دانشجویان اهل سنت در زاهدان هميشه مرسوم است که براي چنين مراسمي ، تبليغاتي گسترده و همه جانبه در سايت ها، بلاکارت ها، راديو، تلويزيون و…صورت گيرد اما اين مراسم در سکوتي عجيب و با شوري عظيم برگذار شد و شايد بتوان گفت که حتي خود مسئولين برگذاري مراسم با وجود اطلاع رساني ضعيف انتظار چنين شور و علاقه اي را حتي در مخيله ي خود نمي گنجاندند.

گزارشي که از پي خواهيد خواند شرح مختصر سفرنامه ي مديريت سايت اهل سنت کرمانشاه و مديريت تارنماي ناجي کرد است. اميد است مورد نظر دوستان قرار گيرد چرا که معتقديم در اين مختصر نکاتي وجود دارد که دوستان با مطالعه ي آن مي توانند به جايگاه اهل سنت زاهدان و تصوراتي که ساير برادران اهل سنت در جاي جاي ميهن از اين خطه در ذهن دارند( هر چند به صورت ايجاز و اختصار) پي ببرند.

با پيشنهاد يکي از برادران براي شرکت در همايش دانشجويان اهل سنت راهي سفر زاهدان شديم. بدون اينکه از اهداف و برنامه هاي آن آگاهي داشته باشيم با عزمي راسخ و شوق و شوري وصف ناشدني و با ذهنيتي متشابه به مراسم ختم بخاري ، دل به دريا سپرده و ايام تعطيلات را بهانه قرار داديم و با دوستان و برادران همراه شديم.

همانند ذهنيتي که امکان دارد هر کس ديگري از زاهدان داشته باشد مانيز با تصوري مشابه پا در اين سفر پرخاطره نهاديم. تصور مي کريديم در اين مسافرت حتماً با اشخاصي قاچاقچي و اخمو، با ريش هاي بسيار بلند که هرکدام احياناً در زير لباس هاي خود هفت تيري، مسلسلي ، چیزی قايم کرداند و شهري به هم ريخته که مرتب صداي انفجار و شليک گلوله و… آرامش آدمي را بر هم ميزند و مغازه هايي که فقط مواد مخدر و مشروبات الکلي به مردم عرضه مي کنند و جاده هايي خاکي و مردمي بدوي و مساجدي خالي و کوير و برهوت و گرما و گرما و گرما مواجه خواهيم بود.

اما به واقع هر آن چه انتظار این چنینی داشتیم همگی خیالی وهمناک و پوچ بود و ما جز خوبی و مسلمانی چیزی ندیدیم .


هرچه می خواهد دل تنگت بگو

ادامه مطلب را ملاحظه فرمائید

پس از تحمل مشقات سفر با اتوبوس که ممکن است کمابيش از كم و كيف أن آگاهي داشته باشید بالاخره پس از 30 ساعت مسافرت به اين شهر مخوف( با توجه به همان ذهنيت کذا) رسيديم.

بايد اعتراف کنم که با استقبالي روبرو شديم که شايد آن اندازه استقبال را براي رئیس فلان کارخانه یا  مدير فلان مؤسسه ي و…. هم متصور نبوديم که در اينجا دستمريزادي به آن برادران بدهکاريم اميدورام لياقت آن استقبال را داشته باشيم .

ورود به دارالعلوم زاهدان

دارالعوم زاهدان يکي از بزرگترين و گسترده ترين مراکز ديني اهل سنت در ايران است که از بخش هاي متعددي  تشکيل شده است. براي جلوگيري از اطناب مطلب فقط به ذکر آن بخش ها بسنده مي کنيم و الباقي را خود مي توانيد در تصاويري که تهيه شده است مشاهده نماييد:

*دفتر مديرت*

دفتر حضرت شيخ الاسلام مولانا عبدالحميد(رح) ساليان درازي است که جهت حل مشکلات حوزه داير مي باشد اما سالهاي اخير با توجه به نياز و کثرت مراجعات، فعاليت اين دفتر افزايش يافته است.

*معاونت اداري*

در سال 1379 حضرت شيخ الاسلام طي نامه اي مسئوليت حوزه را تحت عنوان ناظم عمومي يا مسئول داخلي حوزه، بر عهده مولانا احمد ناروئي گذاشتند که هدف اصلي آن ايجاد نظم اداري و رسيدگي به امور داخلي حوزه، طلاب، مدرسين و کارکنان حوزه مي باشد.

*معاونت آموزشي*

اين بخش نيز در سال 1379 با پيشنهاد حضرت شيخ الاسلام و با مسئوليت مولانا عبدالغني بدري داير گرديد که هدف آن  ترتيب در برنامه هاي درسي طلاب حوزه که معروف به نصاب درس نظامي منسوب به مولانا نظام الدين سيالوي(رح) مي باشد، همچنين ترتيب دادن برنامه هاي آموزشي جنبي از قبيل آموزش زبان انگليسي، اردو، عربي، کلاس کامپيوتر و نيز کلاس هاي تقويتي جهت رشد و ارتقاي سطح علمي طلاب بر عهده اين بخش مي باشد.

*دارالافتاء*

قبل و بعد از تأسيس دارالعلوم زاهدان، مشکلات و مسائل ديني مردم به صورت شفاهي و يا قضاوت هاي شرعي به روش محلي، حل و فصل مي گرديد، تا اينکه در سال 1364 و در زمان حيات حضرت مولانا عبدالعزيز(رح) دارالافتاء دارالعلوم زاهدان تأسيس و مسئوليت آن بر عهده فقيه برجسته، حضرت مولانا مفتي خدانظر(رح) سپرده شد.پس از رحلت مفتي خدانظر(رح)مسئوليت دارالافتاء به عالم فرزانه مفتي محمد قاسم قاسمي محول گرديد.

*دارالتحکيم*

فرهنگ مردم منطقه از ديرباز بدين صورت بوده است که هرگونه اختلافي را که در ميانشان بروز مي کرد فوراً به علماء و يا به اصطلاح به (شرع) مراجعه مي کردند و علماء با داوري خوب و حکيمانه خود اختلافات را حل و فصل مي نمودند و ندرت پيش مي آمد که مردم به دادگاه مراجعه نمايند. اين درحاليست که قضات محترم نيز با توجه به شناختي که از فرهنگ و باور مردم دارند، اکثر پرونده ها را به علماء ارجاع مي دهند.

*کتابخانه*

همزمان با تأسيس دارالعلوم زاهدان، کتابخانه حوزه نيز افتتاح گرديد. در حال حاضر اين کتابخانه با 6 نفر کارمند در دو شيفت از ساعت 7 صبح تا 9 شب در حال خدمت رساني مي باشد. در اين کتابخانه 30000 جلد کتاب بر اساس رده بندي دهدهي ديويي سازماندهي شده است. کتابخانه داري بخش هاي مختلفي از جمله بخش مرجع، مخزن، گردش کتاب و خدمات فني مي باشدو بيشتر منابع اهل سنت در زمنيه هاي احاديث، فقه، تفسير، تاريخ و… به زبان هاي عربي و اردو، در کتابخانه موجود مي باشد.

*نداي اسلام*

نداي اسلام در واقع به عنوان اولين نشريه سراسري اهل سنت به شمار مي رود که با تلاش هاي پيگير مديريت محترم حوزه دارالعلوم و اساتيد برجسته اين حوزه از ابتداي سال 1370 و نهايتاً در نيمه  دوم سال 1378 موفق به دريافت مجوز گرديد تا بتواند در بيان باورها و ديدگاه هاي جامعه اهل سنت ايران و اطلاع رساني در اين خصوص نقش ارزنده اي را ايفاء نمايد.

*دفتر امور دانشجويي*

دارالعلوم اهل سنت زاهدان، از ديرباز برنامه هاي مقدماتي براي تحکيم ارتباط طلاب و دانشجويان را در دسته کار خود داشته است. در ابتدا هيچگونه برنامه ريزي و کلاس هاي منظمي براي دانشجويان تدارک ديده نشده بود و دانشجويان نيزهمانند ساير مردم از حوزه استفاده مي کردند تا اينکه در سال 1369 کلاس هاي ويژه دانشويان تشکيل گرديد که عده کمي از دانشجويان در آن شرکت مي کردند. از آن جا که مديريت محترم دارالعلوم زاهدان بر ارتباط بيشتر و گسترده تر با دانشجويان تأکيد داشتند، سرانجام دفتر امور دانشجويي به منظور ارتباط مفيد دانشجويان با حوزه تأسيس شد تا نقش رابط دارالعلوم و دانشگاهيان را ايفا نمايد. در اين راستا تصميمي جدي و به تأسيس خوابگاه دانشجويي زير نظر حوزه گرديد.

*شوراي هماهنگي مدارس علوم ديني اهل سنت سيستان و بلوچستان*

شوراي هماهنگي مدارس علوم ديني اهل سنت در اوايل انقلاب يعني در سال 1358 به ابتکار مولانا عبدالعزيز و مولانا محمد يوسف و ديگر علما به منظور فراهم آوردن شرايط نظم و ترتيب و برنامه ريزي در امور آموزشي و اداري مدارس علوم ديني اهل سنت سيستان و بلوچستان و تقويت هرچه بيشتر اين مدارس، جهت تربيت متخصصان متعهد و اسلام شناس و خدمت گذاران واقعي به اسلام و مسلمين پايه ريزي شد که در حال حاضر بيش از 40 مدرسه ديني در اين شورا، عضويت دارند.

*دفتر تبليغات و امور مکاتب*

دفتر تبليغات بر اساس نياز مناطق مختلف، مبلغين و علمايي جهت بيان احکام الهي و سنت  هاي رسول الله(ص) براي مردم و ملاقات با آنان اعزام مي دارد. در ماه مبارم رمضان از مبلغين وطلابي که مايلند به مناطق محروم و دور دست اعزام گردند همچنين برگزاري کلاس هاي احکام قرآن در تعطيلات تابستان در سطح شهر زاهدان و حومه براي دانش آموزان مدارس دولتي از وظايف و مسئوليت هاي اين بخش مي باشد.

بالاخره انتظارها به پايان رسيد و ما به ديدار آن حوزه که شرح و تفصيل آن را از سخنان دوستان و آشنايان . مقالات و سايت ها شنيده بوديم نائل آمديم.

البته لازم به ذکر است که عده اي مأموربودند که به محض ورود ما به پايانه ي مسافربري، با چند ماشين به استقبال ما آمده و ما را به مسجد مکي راهنمايي کنند.

پس از ورود به حوزه، مسئولين(راهنما) که از افراد طلبه و دانشجو بودند ما را پس از تکريم بي نظير و برادرانه که توصيف ان از حوصله ي اين مقاله خارج است به اتاقي راهنمايي کرده و شام را نيز در آن جا مهمان آن ها بوديم. تصور چنين فضايي از حوزه براي ما چنان غير منتظره بود که در همان لحظات اوليه با وجود تاريک بودن هوا، همراه ها و دوربين هاي عکاسي خود را مملو از تصاوير يادگاري از حوزه کرديم.

خوابگاه دانشجويان سمت چپ در ورودي حوزه قرار داشت. خوابگاهي 4 طبقه با يک زير زمين که جمعاً 5 طبقه مي شد و هر طبقه داراي درجاتي بود که براي مثال طبقه ي اول متعلق به سال اول ها و(مثلاً) طبقه ي سوم متعلق به سال چهارم و پنجمي ها بود.با اين توصيف که هر يک از طلاب در اين سال ها علومي از علوم اسلامي را فرا مي گيرند.

خوابگاه طلاب

طبقه ي زير زمين فقط مخصوص آشپزخانه و سلف غذاخوري بود. روبروي در ورودي حوزه ساختماني يا بافت قديمي تر با نام مرکز مديريت حوزه قرار داشت که متشکل از بخش هاي متعدد از جمله دفتر مديريت، دفتر مجله ي نداي اسلام و… بود. پشت اين ساختمان قديمي هم مسجد مکي قرار داشت. مسجد مکي از دوسازه ي جديد و قديم تشکيل شده است. سازه ي قديمي اين مسجد، داراي دو مناره ي بزرگ و سر به فلک کشيده است. فضاي داخل اين مسجد هم در زمان ورود ما با يک پرده به دو بخش تقسيم شده بود. بخش سمت راست براي اسکان موقت ميهمانان پيش بيني شده بود و بخش سمت چپ هم براي اقامه نماز و هم چنين تدريس اساتيد و علما در جمع وحلقه ي طلاب به دور استاد قرار داده شده بود.

ماپس از صرف شام به محل اسکان موقت مسجد راهنمايي شديم. لحظه ورود ما (يعني بين نماز مغرب و عشا) طرف ديگر مسجد مملو از طلبه ها و اساتيد بود که کلاس هاي تدريس خود را در فضاي بزرگ و در دسته هاي بسيار زياد انجام مي دادند.

طلاب در حال مرور دروس خود

ابتدا تصور کرديم که در اين کلاس ها و دسته ها به مانند هميشه دروس عادي معمولي حوزه تدريس مي شود اما پس از کنجکاوي بيش تر متوجه شديم که طلبه ها موظف اند بين نماز مغرب و عشا، دروس تدريس شده را دوره کنند. عده اي به خواندن و حفظ قرآن مشغول بودند و عده اي به مطالعه ي صرف و نحو و فقه و تفسير و…

اما سازه ي جديد و تازه ساز مسجد مکي نيز در حال ساخت بود و شنيده هايمان حکايت دارد که بودجه ي کافي براي ساخت و ساز و تکميل آت به طور کامل وجود ندارد و تکميل اين قسمت بسيار بزرگ و 4 طبقه ي اين سازه از مسجد به صورت تدريجي و بسيار کند انجام مي شود.لازم به ذکر است که تمام هزينه هاي ساخت مسجد را مردم پرداخت کرده و مي کنند. طلبه ها و افرادي که در مسجد حضور داشتند اذعان مي کردند که در روزهاي جمعه  علاوه بر سازه ي قديمي مسجد از سه طبقه ي سازه ي جديد و حتي روي پشت بام و فراتر از ان يعني چند خيابان اطراف مسجد مملو از مشتاقان قرآن و شيفتگان رسول الله مي شودکه به صورتي حيرت بار و غرور انگيز براي اداي وظيفه ي شرعي و ديني نماز جمعه چون دريايي سفيد رنگ بر تارک خاک هاي بي رمق وفرسوده ي زاهدان خودنمايي مي کنندو گويي با دم مسيحايي خود زندگي دوباره اي براي آن خاک مرده به ارمغان مي آورد.

نمایی از سازه ی جدید مسجد مکی

با اين توصيف خود مي توانيد به عظمت حضور مردم مؤمن و متعهد در روزهاي عيدين در عيدگاه اهل سنت زاهدان و هم چنين مراسم پرشور و معنوي ختم بخاري پي ببرند.تنها غرض ما از بيان اين مطلب آن است که به ايمان وتقوا و تعهد و اتحاد اين رادمردان پي ببريد.

تعداد طلبه هاي حوزه( با توجه به پرس و جو و اطلاعات ما) بيش از 2000 طلبه است که 700 نفر از آنان را طلبه هاي خواهرکه آنان را (فاضله) گويند تشکيل مي دهند. محل خوابگاه و تدريس فاضله ها خارج از حوزه ي اصلي دارالعلوم است. حضور خواهران در حوزه بسيار اميدوار کننده است که فکر مي کنم در هيچ جاي ايران به اين صورت داراي قدرت کمي نباشد و صد البته که قدرت کيفي آنان نيز قابل چشم پوشي نمي باشد.

طلبه ها ي برادر هم حدود1400 نفر ويا بيشتر مي باشد که اکثر آنان را برادران حنفي و شافعي تشکيل مي دهند و تعداد برادران مالکي و حنبلي نيز شايان ذکر است. اين حوزه افرادي با مليت هاي افعاني  و تاجيکي را نيز در خود جاي داده که آمار دقيقي از آنها در دسترس نداريم. حوزه ي دارالعلوم زاهدان مفتخر است که حدود 1000 حافظ قرآن را پرورش داده که از اين جهت حيرت انگيز بوده و قابل تقدير. مدت تحصيل علوم ديني براي احناف 9 سال و براي شوافع 7 سال مي باشد.

اساتيد اين دارالعلوم نيز با نهايت از خود گذشتگي و فداکاري و با تدريس روزانه 7 و يا حتي 12 ساعت و حقوقي ناچيز و فقط براي رضاي خدا و خدمت به مردم فعاليت مي کنند. ناگفته نماند که اساتيد و علماي اين دارالعلوم، ترجمه ي کتاب هاي ارزشمند و معتبر از غربي به فارسي و اردو به فارسي و… را در کارنامه دارند و هم اکنون نيز به اين کار مشغولند.

اما با وجود اين بايد گفت که اين اساتيد در سختگيري و فشرده کردن دروس براي طلاب زبانزد خاص و عام اند و همين امر نيز باعث ورزيدگي شاگردان مي شود که جاي بسي اميدواري است.حوزه به دانش آموختگان خود اين امکان را مي دهد که داراي يک مجله ي اختصاصي براي خود باشند. يعني در اين حوزه مجلات داخلي به صورت آزاد در حوزه فعاليت مي کنند و از اين جمله مجلات مي توان به(غوغاي عارفان)و(رويداد) اشاره کرد که سهم به سزايي در اطلاع رساني و آگاهي رساني در حوزه را بر عهده دارد.هرچه می خواهد دل تنگت بگو

ادامه دارد …

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: