متن توافقنامه میان دو جمع مکتب قرآن

27 اوت

متن توافقنامه میان دو جمع مکتب قرآن به تاریخ 13/3/13۷۸ که به امضای نمایندگان دو طرف رسیده است .

بسم الله الرحمن الرحیم

چون یکی از ویژگی های حرکت دینی کاک احمد ، تلاش در جهت گشودن راهی برای برگشت مسلمانان از کوره راه ها و بیراهه های تفرق ، به سوی جاده اصلی امت واحده بوده و هست ؛ لذا قبل از همگان ، هم مسیران و پیروان ایشان است که با گشودن افقی از تفاهم صمیمانه ، این پرچم یگانگی و وحدت را محکم نگه داشته و با توکل به خدای متعال و با صلابت و محکمی ، این امانت را به دست آیندگان بسپاریم .

چون ما ، در زمان فوت رهبر و قائد عزیزمان کاک احمد ، از جمیع جهات فکری و اخلاقی ، آمادگی این خلا و فقدان رهبری را نداشتیم ، در این چند سال بعد از فوت ایشان ، مرتکب بسیاری از تعارضات و اشتباهات در فکر و عمل شدیم ؛ علاوه بر این مسائل ، مشتبه بودن بعضی از آراء کاک احمد در میان معلمین و مسئولین مکتب قرآن باعث شد که تنافر و سرگردانی ، و کدورت هایی به وجود آید ، که احیانا منجر به برخورد هایی لفظی در میان برادران و خواهران پیرو کاک احمد شده است . لذا ما خالصانه و صمیمانه و با تاسی و پیروی از آن رهبر شجاعمان ( که از بیان اشتباه خویش در هیچ شرایطی دریغ نداشت ) از همه ی برادران و خواهران عزیزمان که با تاثیر پذیری از ما و یا مخالفت با ما مرتکب برخورد هایی شده اند ، معذرت خواهی می نماییم و قلبا از آنان می خواهیم که ضمن دعای خیر این برادران خود را در انجام این مهم یاری نمایند .

اکنون ما معلمان و گردانندگان مکتب قرآن ، با استغفار از خدای متعال ، عهد و میثاق مجدد خود را با برنامه دینی کاک احمد تجدید و به شرح زیر اعلام می نماییم :

1)      ما هم چون گذشته بعد از نصوص کتاب خدا ( که جای تاویل و برداشت هیچ شخصی نیست) و سنت حضرت رسول -صلی الله علیه و سلم- ( اضافه بر قواعد شناخته شده ی علوم الحدیث ، مطابق ضوابطی باشد که مرحوم کاک احمد برای روایت و تشخیص سنت صحیح از غیر آن بیان داشته است ) در مسائل استنباطی و اجتهادی از منابع فوق ، خود را ملزم به پیروی از آثار و تبیینات کاک احمد می دانیم . توضیح این که : مسائل شفاهی به نقل هرکس از کاک احمد ، نباید با نصوص کتاب و سنت فوق الذکر و نوارها و مکتوبات کاک احمد اختلاف داشته باشد .

2)     بعد از کتاب و سنت و استباط های مرحوم کاک احمد ( طبق توضیح بند 1 ) با توجه به آیه شریفه « وَأَمْرُهُمْ شُورَي‏ بَيْنَهُمْ » (شوری 38) و تبیینات و تاکیدات مکرر کاک احمد ، از جمله : « غیر حجت بودن سوای کتاب و سنت و شوری » (نامه 5) و « رجحان رای نا صواب ، اما صمیمانه شوری مقبول بر صواب دیگران » ( نامه 8) در امور اجرایی مربوط به حرکت مکتب قرآن ، خود را ملزم به تبعیت از شورای مقبول آینده مکتب قرآن می دانیم ، شورایی که : الف) در آینده مطابق دستورات صریح و روشن کاک احمد انتخاب شود . ب) آراء آن خلاف اصول و منابع مسلم اسلامی و پذیرفته شده ی مکتب قرآن ، از جمله نظرات کاک احمد – که در بند 1 گذشت – نباشد .  ج) موارد مفهومی و غیر صریح گفته ها و نوشته های مرحوم کاک احمد را – با توجه به دستور صریح و اکید خود ایشان در نوار مورخه 12/1370 توسط صاحبنظران دعوت شده از طریق خویش ، تفسیر و تبیین نماید .

این به نسبت آینده ، و اما در رابطه با گذشته و حال ، ما اعلام می داریم : الف) به خاطر هر آن چه به شیوه های : تمسخر ، بدگویی ، سوءظن ، تجسس در زندگی خصوص ، خانوادگی و شغلی ، غیبت و ایراد تهمت و ناروا ، نسبت به برادران و خواهرانمان انجام داده ایم ، از خداوند طلب مغفرت ؛ و از برادران و خواهران عذر خواهی می نماییم و به نادرست بودن آن شیوه ی کار و رفتار ، اقرار و اعتراف می کنیم ؛ زیرا آیات قرآنی : 11 و 12 سوره حجرات و آیات دیگر قرآن ، آن شیوه ی برخورد ها را منع و عاملان آن ها را تهدید می نماید و مرحوم کاک احمد امر به معروف و نهی از منکر را فقط به شیوه های سه مرحله ای : 1-خصوصی ، خصوصی  2- خصوصی ، عمومی  3- عمومی  که هر سه مرحله باید با حضور طرف و خطاب به وی باشد ، جایز و دینی دانسته است .  ب) همه ی کسانی که در وقت فوت کاک احمد – علیه الرحمه- پیرو کاک احمد و مکتب قرآن محسوب و شناخته شده اند ، اکنون نیز در نظر ما همین طور هستند ، مگر کسانی که خودشان این انتساب را از خودشان نفی کرده باشند ؛ با اذعان به این واقعیت که : هیچ یک از ما در این تبعیت ، بدون نقص و ایراد نبوده و نیستیم .  ج)هر یک از معلمین مکتب قرآن در سنندج و سایر شهرها و روستاها ، تمام مطالب فوق را ، (بدون تغییر) شخصا و با حضور یک یا چند نفر از برادران و خواهران مکتب ، که نظراتی خلاف نظرات او داشته اند و حتی به داشتن اختلاف نظر با هم مشهور بوده اند ، صادقانه در کلاس بازگو نمایند تا بدینوسیله تمامی بدبینی ها و بیگانگی های خلاف باور و بینش و اخلاق و اعمال مرحوم کاک احمد ، در حرکتی به نام او ، و در میان یاران و پیروانش برچیده شود و مجال رشد و توسعه بیش تر نیابد . به امید خدا .

و صلی الله و سلم و بارک علی عبده و رسوله محمد المصطفی و علی آله و اصحابه و اباعه المخلصین الی یوم الدین    13/3/78

 

Advertisements

بدون پاسخ to “متن توافقنامه میان دو جمع مکتب قرآن”

  1. شیعه کوچولو : از هر کجا برگردید . حسن اس اوت 30, 2008 در 9:23 ق.ظ. #

    اتفاقا» ما هم سالهاست که همین را به شما می گوئیم .

    اگر هر زمانی از خوی فرعونی خود فرود آمده و به دستور سید المرسلین و خاتم النبیین علیه السلام . تمکین نمائید و سخنان واجب الاتباع او را که یکی از آنها چنین است :

    مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح . من رکبها نجی و من تخلف عنها غرق

    را بشنوید و اطاعت کنید . از این اشتباهات بیش از هزار ساله خود نجات پیدا کرده و دیگر مطیع و پیرو هر مار و موری نخواهید شد !!!

    امید است که انشا’ الله . به این راه درآئید !!!

  2. تريفه اوت 30, 2008 در 1:31 ب.ظ. #

    مدير وبلاگ ناجي كرد
    باسلام……………….
    آقاي ابو عمار اميدوارم خوب باشيد.
    به قول كردي« له گوي گا دا خه وتوي »يا به قول فارسي« از بي خبران….»
    نميدانم كارتان عمدي بوده يا اينكه گفتند اينطوري مطلب را بنويسي، يا تاريخ مطلب را غلط درج كرده اي، ولي اين مطلب برميگرده به سال 1377و 78 (كه حتي همانطور هم كه خودتان نامه را درج كرده ايد ولي نام و امضاء كسي ثبت نشده)، كسي حاضر به امضاء كردن آن نشد، زماني كه اجلاسيه برگزار شد و تمام مخالفان وموافقان حضور داشتند آقاي اميني به جلسه نيامدندو عملاً كار به جايي نرسيد و توافقي صورت نگرفت و از صف شاگردان مكتب قرآن اخراج شد، او دنبال رهبري بود ولي روش كاكه احمد سازگار نيست.
    يعني مطلب شما كاملاً سؤال برانگيز شده و هرچه زودتر آن را از پست وبلاگ حذف نمايد تا متهم به دروغ پراكني نشويد.
    پيشنهاد هم ميدهم به نام عمار ننويسد بلكه بنويسيد ابو عمار

  3. ناجی کرد اوت 30, 2008 در 5:28 ب.ظ. #

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم و رحمه الله و برکاه
    کاک امید عزیز مدیر محترم وبلاگ تریفه (روشنایی مهتاب)
    این لحن سخن گفتن نشان از دلی آکنده از کینه دارد . برادر گرامی کینه قلب را می سوزاند و ایمان را باطل می کند . به کار بردن کلمات (هرچند بدون عیب) در جای نامربوطش به صورتی تحقیر آمیز از چه نشان دارد؟
    برادران ما در سیستان و گلستان و خراسان و تمام مناطق اهل سنت نشین کاک حسن امینی را با نام کاک می شناسند و حتی دیده شده که به کاک حسن می گویند : آقای کاک حسن امینی و یا مولوی کاک حسن امینی
    این که چرا شما آگاهانه این کلمه ی بسیار زیبای کردی را حذف کردید به جای آن به صورتی تحقیر آمیز کلمه ی آقا را به کار می برید برای من جای تعجب و شگفت است که با هیچ یک از اصول اسلامی و حتی اصولی که کاک احمد برای حرکت خود ترسیم کردند هم خوانی ندارد وانگهی در تضاد کامل با آن است .
    در ضمن برادر گرامی بر اثر اشتباه تایپی بنده تاریخ را اشتباه وارد کردم و همان طور هم که خودتان هم شاید دیده باشید در ادامه مطلب و در پایان توافقنامه تاریخ به درستی درج شده بود . چرا موضوع را این قدر بزرگ کردید برای خود بنده هم جای تعجب است برای کسی که خود را مدعی پیروی از کاک احمد و مکتب قرآن می داند .

  4. ناجی کرد اوت 30, 2008 در 5:29 ب.ظ. #

    به هر حال این مشکل مرتفع شد و مطلب اصلاح شد و به ذات الله قسم که تا امروز آن را مشاهده نکرده بود وگرنه از اول آن را اصلاح می کردم
    اما این که مرا عمار صدا کنید یا ابوعمار میل خودتان است اما بدانید که من متاهل نیستم که فرزندی داشته باشم .و اگر منظورتان این است که به جای من پدرم در حال نوشتن این وبلاگ و مطالب آن است باید نزد خدا به خاطر این سخنتان شاهد و برهان بیاورید و اگر نیاورید بدانید که فاسق خواهید شد به شهادت قرآن .
    نمی دانم به حال مکتبیان چه آمده تا موضوعی پیش می آید به طور خودکار و سریع طرف مقابل را متهم می کنند . ظاهرا این امر برای شما به یک مد تبدیل شده . هرکس سر راهتان باشد می گویید که فلانی خائن است فلانی حکومتی است فلانی …
    به خدا قسم اصلی ترین آفت یک حرکت اسلامی همین است . راهی که شما دارید می روید به هیچ جا بلکه به هیچ ناکجا آبادی منتهی نمی شود.
    اما در رابطه با این که چه کسانی متن توافقنامه را امضا کرده اند قطعا تحقیق خواهم کرد و به شما خواهم گفت ان شا الله
    برادر کوچک و دلسوز شما
    عمار
    ناجی کرد

  5. تريفه اوت 30, 2008 در 10:59 ب.ظ. #

    آقاي عمار( ابوعمار) سلام عليكم
    اينجانب نه در اون دنيا بلكه در همين جا برايت دليل مي آورم كه مطالب را پدرت مي نويسد، و به اسم شما روي وبلاگ مي گذار.
    من نه كينه اي از شما دارم و نه بحثي باشما چون واقعاً كسي كه فريب خورده باشد مظلوم است، تا حالا شما يعني پدرتان يك بار در سنندج به خانه كاكه احمد مراجعه نكرده اند تا مطالب را از نزديك متوجه بشوند در حاليكه در همسايگي خانه كاكه احمد به منزل آقاي اميني مراجعه ميكنند، از خودتان مي پرسم چه معني دارد؟؟؟؟ كسي كه حاضر نشود حرف طرف مقابل را بشنود و مثل استادش ترسو باشد چه معني دارد؟؟؟؟
    درج اين توافقنامه تكرار آبروريزي براي آقاي اميني بودچون نه كسي امضاء كردو حتي آقاي اميني به جلسه مذكور نرفتند، شماره موبايل او را داريد ميتوانيد اگر كلاه سرتان نگذارد برايت تعريف مي كند، و اگر هم شد يه سري به خانه كاكه احمد برو و قضيه را در آنجا هم پيگيري كن، حتما منتظرم طبق قول خودتان جواب برام تهيه كني.
    نمي خواهد خودت را ناراحت كني براي حال مكتبيها آنها همان جوري هستند كه بايد باشند، ولي اين شمائيد نمي خواهيد قضيه شورا از ديدگاه دين با برداشت كاكه احمد را متوجه بشويد، كه نظام شورائي و كار شورائي دو ديدگاه را هم زمان نمي پذيريد يعني تفرقو جدائي ناپذير است ، طبق فرمايش و برداشت كاكه احمد تبعيت از شورا براي پيروان واجب، در صورت تاييد نكردن نظريه شورا 3 قضيه مطرح است

  6. تريفه اوت 30, 2008 در 11:00 ب.ظ. #

    1- يا شورا بايد فرد را قانع كندكه در اين صورت مشكلي وجد نخواهد داشت
    2- فرد شورا را قانع كندو شورا نظريه جديد را ميان پيروان تبليغ مي كند با نام شورا نه با نام فرد.
    3- هيچكدام نميتوانند همديگر را قانع كنند، در اين صورت فرد در امورات جمعي تابع شورا و در امور فردي تابع نظريه خودش بدون ايجاد تفرق و تبليغ برعليه شورا، البته اين توانائي قطعاً در آغاي يا آقاي اميني وجود ندارد.
    به هر حال شما هم ميخواهيدمطالب را متوجه بشويد تشريف بياوريد سنندج و بحث كنيد تا در آينده پشيمان پيروي كور كورانه و… از آقاي اميني نشويد،
    شما بگوئيد شورا دوست داريد و افراد مكتب قران را دوست دارم، ولي عملاً از بحث فراري هستيد و با نام مستعار داريد مطالب مي نويسيد.
    كاكه احمد دخالت در كار سياسي و بحث سياسي را منع مي كنند آقاي اميني با خانم عبادي نشست رياستي دارند، البته لياقتش همين است.

  7. محمد سپتامبر 4, 2008 در 1:27 ب.ظ. #

    سلام عليكم
    باآرزوي قبولي طاعات وعبادات مسلمانان دراين ماه مبارك
    برادرارجمندناجي كردازشماسوالي داشتم كه هدفتان ازنشر آن متن چيست ؟
    اگرنيّت خيري داريدكه ظاهراچنين ادعايي مي كنيد. امابرادرآيااين كارباعث شعله ورترشدن كينه وكدورت نمي گردد. شماهم خوب مي دانيدكه اكثريت افرادمكتب قرآن
    درانتخابات شوري به چه افرادي رأي دادندوچه كسي ازتبعيّت شوري سرباززد؟ وبعددرموردآراء ونظرات كاك احمدچه كسي تخلف نمودواساساًتوافقنامه رانقض كردوچه كسي مي گويدكاك احمدهم مانند سايردانشمندان اسلامي به نظراتش مي نگرم وعملاًرهبري كاك احمدراانكارمي كند؟چه كسي بدون هيچ شناختي هرروايتي راكه ببيندبنام حديث نقل مي كندوتحديدهاي كاك احمددرامورات سياسي راكاملا زيرپامي گذارد؟

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: