دلیل فتوا به اباحه گرفتن ابرو

14 دسامبر

   شهید کاک احمد مفتی زاده (رحمه الله علیه) در حال خواندن قرآنبحث موضوع بودن حدیث لعنت بر کسی که ابروی خود را دستکاری می کند[1]

 امکان ندارد از طرف رسول الله (ص) بر کسی غیر از مشرک لعنت شده باشد و اگر روایتی این چنین باشد به دلیل تعارض آشکار با اصل مسلم ، « مسلم الوضع » است .

آخر یارانم ! در قرآن دقت و تدبر کنید که : آن گناهانی را که واقعا بزرگ اند و پر زیان برای فرد ، و یا فرد و جامعه ، (راسا) ، با صراحت تمام و قاطعیت و حتی غالبا بارها تذکر داده . پس چگونه باور کرده اید از رحمت «غفور رحیم» کسی را از مغفرت و رحمت ابدی آخرت محروم نماید به خاطر کاری که در قرآن اصلا نامی از آن نیامده ؛ در حالی که مرتکب قتل و زنا با آن همه اهتمام قرآن به تحذیر از آن ها قابل مغفرت و رحمت اند[2]

آخر چه شری بالاتر است از آن که : کسی را به لعنت گرفتار کنید ؟! آیا ممکن است قرآن ، نسبت به چنان شری ، ساکت بماند؟ در حالی که :

«وَمَا کَانَ اللّهُ لِيُضِلَّ» [3]  «چنان نیست که خداوند قومى را گمراه ( و مجازات ) کند . »

و در حالی که

«وَنَزَّلْنَا عَلَيْکَ الْکِتَابَ تِبْيَاناً لِکُلِّ شَيْ‏ءٍ»  [4]  «و ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز  است»

می دانید که « شیء » در این جا به معنی همان «موضوعات مهم در دین » است . در شرح این دلیل به همین مختصر اکتفا می کنم .

دلیلی دیگر روایات مورد استنادتان [5] « تعلیل حکم لعن است به تغییر خلق » ! عزیزانم ! چرا مطالب دین را ، تا این اندازه حقیر و بی ارزش می کنید؟! چرا در آیه ی شامل موضوع تغییر خلق تدبر نمی کنید؟ در آن آیه ، شیطان پس از تهدید پیروانش [6] به «اضلال» و «تمنیه» و «واداشتن به تبتیک» است که می گوید : وادارشان می کنم به «تغییر خلق» . این تهدید در چنین مقامی چگونه ممکن است چنان اموری کوچک و غیر مذکور در قرآن را شامل گردد؟

این تغییر خلق [7] همان شر اعظمی است که عامل اصلی و زیر بنای همه ی بدبختی های بشر است ؛ و لذا مطلقا قابل بخشش نیست . یعنی مخلوق را در مقام خالق قرار دادن ؛ و انسانِ بنده ی خدا را ، بنده «هوی» یا هر «طاغوت» دیگر ساختن . یعنی همان شرک موصوف .

راستی ، تفکری که این گونه اعمال حقیر را ، مشمول بزرگ ترین خطر شیطان ، یعنی «تغییر خلق» پندارد ، شبیه به تصور همان شخص (خدا رحمتش فرماید) که گفت :

دبیرژم : کافر ! له بو به ر سمیله کانت نا تاشی!؟

 

آخر ارضای کینه شیطان و انتقام کشیدن از انسانی که وجودش ، موجب گرفته شدن حاکمیت این قسمت معهود جهان ما از وی و سایرین گردید .[8] این است که وادارش کند : مثلا ابرو بگیرد ؟! ای بی لیاقت ، دشمن ! به علاوه اگر باشد : دستکاری های گوناگون داخل و خارج جسم را ، تغییر خلق مذکور بنامیم ، صدها و هزاران ، اعمال کوچک و بزرگ جراحی و غیره [9] را باید «اکبر الکبائر» یعنی بالاتر از قتل شماریم ، تا آن ها را مانند «شرک» موصوف ، موجب لعن ، یعنی : حرمان ابدی از رحمت پروردگار بدانیم!

و اگر بخواهیم با توسل به احتمال «تخصیص» این تصور باطل را توجیه کنیم آن وقت «باقی در حکم» یکی است و مستثنی هزاران !

شنیدم سطحیی خشکه مقدس در همین تهران کسی را از اصلاح و پر کردن دندان ترسانده بود که این «تغییر در خلق» است (!!) بعدها همان مفتی سطحی ، گرفتار عوارض دندان می شود (شاید با حکمت خاص الهی ) ، فشار واقعیت ، پرده ی تصور سطحیانه ی موجب فتوای نا مشروعش را می درد . پزشک بعضی را اصلاح یا پر می کند و بعضی را می کشد و به جای آن دندان مصنوعی می گذارد !

نه عزیزانم ! قضیه برعکس است . یعنی تمام اعمال از این دست ، مشمول حکم «اباحه اصلی» اند . مگر دلیل بر خلاف اباحه بعضی ، یافت شود

 


[1] قسمتی از نامه شماره 6 کاک احمد مفتی زاده به هیات افتا و مدیریت شوری ( مجموعه نامه های کاک احمد مفتی زاده ص 68 و 69)

[2] و در حالی که کنز طلا و نقره با آن گونه مورد تحدید بودن در قرآن به دلیل نیاز عادی زن به زینت تا اندازه ای که عرفا زینت باشد ، آزاد است – معلوم است که هرچه شخصیت و تعهد بالاتر باشد زرق و برق منفور می گردد

[3] توبه 115

[4] نحل 89

[5] منظور روایات مورد استناد هیات افتا و مدیریت شوری من باب حدیث لعن فردی که ابروی خود را دستکاری کند

[6] همان نصیب مفروض

[7] که بالاترین تهدید شیطان است

[8] معنی «خلافت انسان» را به گونه ای که الان می فهمم برای بعضی تان گفته ام

[9] و تغییرات مانند پیوند و اصلاح در نباتات و همه تغییرات در مواد و طبیعت و غیره

Advertisements

14 پاسخ to “دلیل فتوا به اباحه گرفتن ابرو”

  1. سامی دسامبر 14, 2007 در 5:27 ب.ظ. #

    سلام و درود و رحمت خدا بر روح مجاهد فی سبیل الله شهید کاک احمد مفتی زاده

    برادر گرامی
    موید باشید

  2. محمد دسامبر 16, 2007 در 4:05 ب.ظ. #

    در روزگارانی مانند امروز که به فرموده رسول نور و رحمت ( ص ) اسلام مانند زمان ابتدای بعثت ایشان دچار غربت مجدد گردیده‘ دین پاک و منشا’ گرفته از تعالیم ایشان را فقط باید از غربایی همچون کاک احمد مفتی زاده دید‘ دریافت و به آن با تمام وجود دل بست.

  3. رهگذر دسامبر 16, 2007 در 4:15 ب.ظ. #

    با وبلاگ جدید به روز شدم

  4. سوران دسامبر 17, 2007 در 9:08 ب.ظ. #

    http://www.kurdikermashan.blogfa.com کاکه سالی 57 له بیر نه چووت باشه زور گه نکاری کردوو که ئیستا حزبه کوردیکان ئه شی گه نکاری ولام بده ن تکایه نه لی ناجی کورد بلی ناجی سونی چونکه بو سونی شه هید کراوه له سونی بوون زور ناجی بو به لام له کورد نه من خومیش سونیم به ریز تکایه وه لامی من بده روه و

    • مريم ژوئن 28, 2011 در 9:33 ق.ظ. #

      بسم الله
      سلام بر شما(سوران)
      ای بنده ی خدا! انصاف به خرج دهيد ودر صورت نداشتن شناخت كافی از اشخاص، قضاوت نكنيد كه دچار گناه خواهيد شد .علامه مفتی زاده برای رفع سه ستم [ملی-مذهبی -طبقاتی] قيام كردند .وبرای احقاق حقوق ملت كرد چه نارواهایی متحمل شدند.راستی شمايی كه ادعای دفاع از ملت كرد را داريد مانند آن علامه ی نستوه، پوشيدن لباس كردی را در همه ی احوال ودر تمام مكان ها بر لباسهای ديگر ترجيح داده اید؟وبه آن افتخار نموده ايد؟
      به اشعار پر از نكات اخلاقی وتربيتی وی كه بازبان زيبای كردی سروده اند واقفيد ؟
      آيا دعاهايی را كه از اعماق قلب برای نجات ملت كرد از رب جليل خواستار شده اند ، شنيده ايد؟
      پس به خود آييد كه محكمه ی الهی را واسطه ای نيست.وكراماًكاتبين می نويسند آنچه را كه از زبان يا دست برآيد. موفق باشيد.

  5. حجت دسامبر 18, 2007 در 7:38 ب.ظ. #

    بسم الله و بالله و علی ملة رسول الله .
    الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیدنا و حبیب قلوبنا و طبیب انفسنا خاتم النبیین و اشرف المرسلین محمد المصطفی و علی آله المیامین الاخیار .
    سلام علیکم .
    امیدوارم ایّام به کامتان باشد .
    آقا ما یک بار پیام دادیم که ما مطلبی در وبلاگمان گذاشته ایم و گفتیم که بیایید جوابمان را بدهید اگر واقعاً اطمینان به خودتان دارید . شاید هم به فقیر فقرا افتخار نمی دهید .
    و مطلب من با این موضوع بود :
    » گذری بر حدیث و صحیح مسلم و بخاری »
    لطفاً یک سری به وب این حقیر بزنید . چون تا به حال کسی از اهل سنّت پیدا نشده جواب درست و حسابی به من بدهد . از شما ممنونم پیشاپیش .
    به امید ظهور کسی که عیسی و خضر و الیاس و ادریس ( علیهم السلام ) و جبرئیل و اسرافیل و میکائیل تحت کنف اطاعت اویند و مشرق و مغرب مفتوح او .

    • مريم ژوئن 28, 2011 در 8:58 ق.ظ. #

      بسم الله
      سلام بر شما(حجت)
      ای بنده ی خدا به تلاوت وتدبر در آيات خداوند بپرداز كه عمر كوتاه است و بازخواست در پيش. تا فريبكاران به اصطلاح مجتهد تورا به گمراهی نكشانند و در روز جزا مشمول [يا ويلتی ليتنی لم اتخذ فلاناًخليلاً](ای وای !كاش فلانی را به دوستی نمی گرفتم)(فرقان 28)نگرديد.خود را از اسارت موهومی امام زمان آزاد سازيد تا در قيامت با ديدن حقيقت دچار سرافكندگی و شرمسار‍ی نشويد .بدانيداز حكمت و رحمت خداوند ی به دور است كه چنين مطلبی را در صورت حق بودنش مخفی دارد ودر كتاب جاودانش از آن سخنی نگويد. پس به كتاب الله رجوع كنيد واز توهمات به اصطلاح عالمان مزور خود را رها سازيد .

  6. ناجی لر دسامبر 22, 2007 در 8:26 ب.ظ. #

    عطاری محل ما فتوایی داده که مردان زیر ابرو بردارند و گوشواره به گوش نمایند و حتی دامن به پا کنند

    حال اگر از او بپرسی عطار را چه به فتوا پندارد به خاطر همجواری او با سبزی فروشی مان به او حسادت میجوئیم

    اصلا فایده این فتوا را نیافتم

    که به سود دختران باشد یا به نفع دختران

    میترسم با این فتوا دیگر کسی به سراغ دختران نرود و دختران ترشیده شوند

  7. ناجی لر دسامبر 22, 2007 در 8:27 ب.ظ. #

    که به سود دختران باشد یا به نفع پسران

  8. هیوا ژانویه 7, 2008 در 2:34 ب.ظ. #

    از بزرگمردي چون كاك احمد بيش از اين انتظار نميرفت . اينكه عنوان مي شد كه ايشان عالم نيست در اين چند سطر هويدا است . البته براي كسيكه اندكي علم شناخت و تقوي داشته باشد . در توضيحات علما كه براي رد يا قبول يك حديث ارائه مي گردد. دلائل روشن و جامع است ولي در توضيح احمد دلائل همه عقلي است . در حاليكه بسياري جز بنده به عقل او شك دارند كه بنده شكي در فقدان آن ندارم.احمد نمونه گمراهان گمراه كننده است. خداوند اورا در دركات جهنم محبوس فرمايد كه ادامه راه بيدينان را كامل نمود.

    • مريم ژوئن 28, 2011 در 9:39 ق.ظ. #

      بسم الله
      سلام بر شما (هيوا)
      اگر به روز جزا ايمان داريد به افزايش معلومات دينی خود همت گماريد تا خاصان را از ديگران باز شناسيدونسبت به متقين و محبوبان خدا دچار ظن سوء نگرديد كه در دادگاه الهی به ذلت و حقارت دچارخواهيد شد .

  9. فاروق اوت 3, 2008 در 8:13 ب.ظ. #

    خداوند متعال همگان را به راه مستقیم فرماید. وقتی آثار مرحوم کاک احمد مفتی زاده را بدون تعصب و تنها برای کشف حقیقت و پیروی از آن مطالعه می کنیم و بعد گفته های کینه توزانه گمراهان و کسانی که مصداق : آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابد الدهر بماند می باشند را می بینیم یا می شنویم, از ته دل برای اسلامی که دچار غربت شده , وصد البته برای چنین فریب خوردگانی افسوس و حسرت می خوریم و برای آنان توانایی و صلاحیت هدایت و آشنایی با صحیح ترین و دقیقترین برداشت از اسلام را از خداوند قادر و رحیم خواستاریم. آمین

  10. شیعه کوچولو : به برادر ناجی لر اوت 19, 2008 در 8:56 ق.ظ. #

    زیاد ازین احکام آبکی . تعجب نکنید . زیرا مردمی که تابع پیامبر خود نباشند و بخواهند که خود را روش ان فکر تر از ایشان بدانند به همین مصیبت و دردی مبتلا میشوند که پرستندگان ابوبکر و عمر و ……….. قبلا» دچار شده بودند !

    ممکن است بگوئید چگونه و چرا ؟!

    هنگامی که رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم فرمود :
    مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح . من رکبها نجی و من تخلف عنها غرق

    و این منافقان سیاه روی بینوای بدبخت . آن را انکار نمودند . می بایست به دام هر دیو و ددی بیفتند تا به قول امروزی ها . چشمانشان از کاسه درآید !!!

    همانطور مشاهده می فرمائید . حد بالای فکر نداشته اینان . جنگ و جدل درباره کسانی مانند کاک احمد و ……….. و برداشتن ابرو و ………….خواهد بود !!!

    به قول عقلا :
    عقل که نیست . جان در عذاب است !!!

    • مريم ژوئن 28, 2011 در 10:04 ق.ظ. #

      بسم الله
      سلام بر شما(شيعه كوچولو)
      مبارك است كه شما دارای عقل هستيد وجانتان از عذاب رستگار.پس چه خوب است كه از اين نعمت الهی بهره ببريد زيرا در روز حساب از كليه ی نعمتها پرسش می شود(ثم لتسألن يومئذ عن انعيم).
      اين را بدانيد كه در زبان عربی وقتی از كسی در مورد اهل بيتش پرسش ميشود منظور فقط فرزندان آن شخص و همسرانش می باشد نه داماد و عروس و نوه ها . در حديث فوق سفارش شده كه خانواده رسول بالاترين تربيت را دارا می باشند زيرا كليه ی اوامر خداوندی را به اجرا گذاشته اند پس شما هم آنها را الگو سازيد و مانند آنها تسليم برنامه ی الله باشيد و لا غير.پس اهل بيت در حديث فوق هيچ ربطی به حضرت علی (عليه السلام) و فرزندان وی ندارد.
      حتی به فرض هم منظور آنها باشد آيه ی صريح قرآن هست كه هركسی در گرو اعمال خويش است (من عمل صالحا فلنفسه و من اساء فعليها).
      پس به ضرب المثل معروف دلخوش نباشيم كه: من آنم كه پدر بود پهلوان . بياييم خود را متخلق به اخلاق رسول و خانواده محترمش كنيم تا در قيامت در امان باشيم ..وتنها به اين اكتفا نكنيم كه منسوب به افراد خوب هستيم بلكه بايد خود نيز خوب باشيم.انشاءالله

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: