مدح ابوبکر(رض) در کتاب الله و احاديث

15 اوت

خداوند متعال ابوبکر صدیق (رض) را در قرآن کریم ستوده چون او ( هنگام هجرت در غار ) همراه رسول خدا (ص) بوده و خداوند متعال می فرماید ( اگر پیغمبر را یاری نکنید ( خداوند او را یاری می کند همان گونه که قبلا ) یاری کرد آن گاه که کافران او را (از مکه)بیرون کردند در حالی که ( دو نفر بیشتر نبودند ) او دومین نفر بود هنگامی که آن دو در غار ( ثور جای گزیدند و در آن سه روز ماندگار) شدند (ابوبکر نگران بود که از سوی قریشیان به جان پیغمبر گزندی رسد ) در این هنگام پیغمبر خطاب به رفیقش گفت غم مخور که خدا با ماست(توبه 40) )

و آیا بزرگواری و شرافتی والاتر و برتر از بزرگی و مقام کسی که در آن روزهای سخت جزو دو نفری ک یکی از آن ها پیامبر (ص) بوده است و خداوند آن ها را ستوده وجود دارد؟

و خداوند در شان او فرمود : ( و لیکن پرهیزگارترین انسان ها از آن ( آتش هولناک )به دور داشته خواهد شد آن کسی که دارایی خود را ( در راه خدا) می دهد تا خویشتن را (از آلودگی بخل) پاکیزه بدارد هیچ کس بر او حق نعمتی ندارد تا (بدین وسیله به نعمتش پاسخ گوید و ) جزای او داده شود بلکه تنها هدف او جلب رضای ذات پروردگار بزرگوارش می باشد و قطعا ( ازپاداشی که از پروردگار خود می گیرد ) خشنود و راضی خواهد بود )(الیل 17-21 )

در رابطه با این آیه نیز باید توضیحاتی داده شود :

جلال الدین سیوطی می نویسد : آیه ای که در مورد معینی نازل شده و لفظ آن هم عمومیت ندارد مسلما باید آن را فقط به همان مورد بسنده کرد و شامل موارد دیگری نساخت مثل آیه ( و سیجنبها الاتقی الذی یوتی ماله …) که در باره ی ابوبکر صدیق نازل شده و در باره ی آن ادعای اجماع کرده اند

امام فخر رازی با توجه به آیه ی بالا و آیه ی ( ان اکرمکم عند الله اتقاکم ) استدلال کرده است که برترین مردم بعد از رسول الله (ص) ابوبکر است .و هرکسی که گمان کند این آیه به واسطه ی کلمه ی ( الاتقی) که با الف و لام ذکر شده عمومیت دارد و شامل هرکس که با آن صفت متصف است می گردد اشتباه کرده است . زیرا که در این آیه صیغه ای که دلالت بر عموم کند نیست و الف و لام وقتی افاده ی عموم می شود که موصول و یا معرفه در صیغه ی جمع باشد و بعضی اضافه کرده اند یا مفرد باشد یا مفرد باشد به شرط آن که الف و لام عهد نباشد و حال آن که الف و لام در کلمه ی ( اتقی) موصول نیست زیرا که اجماعی است که الف و لام کوصول به افعل تفضیل متصل نمی شود و کلمه ی اتقی هم جمع نیست بلکه مفرد است مخصوصا صیغه ی افعل تفضیل وقتی که با الف و لام ذکر شده افاده ی قطع مشارکت دیگری ر می کند بنابراین قول کسانی که آیه را عام می دانند باطل است و فقط شامل ابوبکر صدیق می شود ( دایره المعارف قرآن ترجمه الاتقان سیوطی دکتر محمد جعفر اسلامی ج1 ص122)

در روایات هم احادیث بسیاری در کتب معتبر قرار دارد مبنی بر افضلیت سید نا ابوبکر (رض) که در این جا فقط آدرس آن احادیث را ذکر می کنیم تا حقیقت طلبان خود حقیقت را دریابند :
بخاری ج5 ص73
بخاری ج4ص192
مسلم ج4ص109
مسلم ج7ص608
التاج ج3ص309
التاج ج3ص307
مشکاه المصابیح ج3ص222
و…

هرچه می خواهد دل تنگت بگو

Advertisements

بدون پاسخ to “مدح ابوبکر(رض) در کتاب الله و احاديث”

  1. ناجی کرد اوت 15, 2007 در 3:29 ق.ظ. #

    برای راحتی بیشتر خوانندگان این قسمت را راه اندازی کردم

    هر چند ناشیانه است

    اما بباید گفت که یکی از قابلیت های این سیستم این است که نظرها را می توان به طور کامل ارائه کرد خوانندگان عزیز می توانند تا 2000 کاراکتر را نیز استفاده کنند در حالی که در قسمت نظرات میهن بلاگ فقط قادر به وارد کردن 650 کاراکتر هستیم

    و من الله توفیق

  2. اخبار اهل سنت ايران اوت 17, 2007 در 4:25 ب.ظ. #

    لینک شدید.
    اخبار اهل سنت ایران
    http://sonnatnews.blogfa.com

  3. نوبت عاشقی اوت 17, 2007 در 4:25 ب.ظ. #

    با سلام
    تا انجا كه من اطلاع دارم خليفه اول بسيار راستگو بودند به گونه اي كه به نام ابوبكر صديق شناخته مي شدند
    گفته مي شود در زمان هجرت پيامبر ايشان پيامبر را در كيسه اي بر دوش گرفته و از خانه حضرت رسول خارج شدند از خليفه اول پرسيدند كه چه بر دوش داري و ايشان گفتند پيامبر را
    مشركين كه چشمانشان با سياهي ظلمت بسته شده بود باور نكردند و به اذن خدا پيامبر نجات يافت
    اين داستان نمايان ميكند كه صحابه پيامبر چقدر صادق بوده اند البته اگر داستان جدا محمول بر صحت باشد

  4. محمد علی نظری اوت 17, 2007 در 4:25 ب.ظ. #

    سلام
    به دليل اينكه نمي شد مطلب زياد در وبلاگتون درج كنم آن را در وبلاگ خودم نوشته ام لطفا آن را حتما مطالعه كنيد كه درمورد همين آيه توضيحاتي داده ام

  5. ناجی کرد در پاسخ به محمد علي نظري زاده اوت 17, 2007 در 4:26 ب.ظ. #

    برادر گرامي
    مطلب شما را مطالعه كردم

    به نظر مي رسد سواد شما در حد اول يا دوم دبيرستان باشد كه چنين استدلالاتي كرده ايد . با وجود اين قضاوت در مورد استدلالات حضرت عالي را به خوانندگان عزيز واگذار مي كنم

    با تشكر از نظرتان

  6. () اوت 17, 2007 در 4:26 ب.ظ. #

    مي ذارم تو وبلاگ تا بچه هاي 3 ساله شيعه جوابتون را بدن؟

  7. خلیل الدین قریشی نوامبر 20, 2007 در 10:16 ق.ظ. #

    با سلام
    خیلی خوشحال شدم که دیدم کسی داره درباره خلیفه اول مینویسه
    کاش میشد شما رو میدیدم و بیشتر از اطلاعات شما استفاده میکردم
    ولی من زیاد وقت ندارم بقیه نوشتار شما رو بخونم
    ولی
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    همین حرف اول شما درباره آیه شریفه(توبه40) را تصحیح میکنم که پیامبر بزرگوار اسلام زمانیکه ابوبکر که از روی ترس میخواست فریاد بزند این آیه شریفه را تلاوت فرمودند و به وی تصلی دادند.
    ضمناُ شما که وی را صدیق میدانید چرا لاافل خود را به این خصلت نیک نزدیک نمیکنید.

  8. ناجی کرد به خلیل الدین قریشی نوامبر 20, 2007 در 1:33 ب.ظ. #

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم و رحمه الله و برکاه
    برادر گرامی و عزیز
    از لطف شما کمال سپاس و تشکر را دارم
    شما می توانید از طریق ایمیل و یا در همین مکان با بنده در تماس باشید و این حقیر را متژفتخر به مباحثه با خویش کنید
    فرموده اید که : ( ضمناُ شما که وی را صدیق میدانید چرا لاافل خود را به این خصلت نیک نزدیک نمیکنید.)
    از این تذکر به جایتان بسیار ممنون و جزاک الله خیرا
    ولی اگر امکان دارد بفرمایید که چه دروغی را در این وبلاگ قرار داده ام و یا خود تا به حال چه دروغی گفته ام
    خیلی خوشحال می شوم این جواب مرا بدهید
    با تشکر
    ناجی کرد

  9. یه دوست آوریل 2, 2008 در 4:05 ب.ظ. #

    باسلام
    اینکه ایه را معنی کردید که ابوبکر نگران بود در کجای زبان عربی ((لا تحزن))به معنی نگرانی آمده است.این کلمه به معنی ترس می باشد.پس ابوبکر می ترسیده وپیامبر(ص)او را دلداری داده که نترس.این کجا وبدون ترس وواهمه در بستر پیامبر خدا(ص)خوابیدن کجا؟
    حال باز بگو یید ابوبکر افضل بوده است.؟
    در ثانی این نکته مسلم است که ابوبکر قبل از اسلام بت پرست بوده وامام علی علیه السلام لحظه ای بت نپرستیده حال کدامشان به درد رهبری میخورند؟؟

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: