دین و انسان

8 ژوئیه

 عصر ما ، عصر پیشرفت تمدن و عصر فضا نام دارد اما مشقت ها و بدبختی ها و رنج های انسان این عصر ، بدون تردید به مراتن هملناک تر از آن چه انسان عصر جنگل تحمل می کرد. انسان آن روزگاران هر رنجی که می دید از دیگر جانداران و از فشار های نظام نا شناخته ی طبیعت بود و خیلی محدود و نا چیز و قابل تحمل بود اما رنج های بی کران و سنگین انسان امروز از دست خود انسان است…

هرچه می خواهد دل تنگت بگو

عصر ما ، عصر پیشرفت تمدن و عصر فضا نام دارد اما مشقت ها و بدبختی ها و رنج های انسان این عصر ، بدون تردید به مراتن هملناک تر از آن چه انسان عصر جنگل تحمل می کرد. انسان آن روزگاران هر رنجی که می دید از دیگر جانداران و از فشار های نظام نا شناخته ی طبیعت بود و خیلی محدود و نا چیز و قابل تحمل بود اما رنج های بی کران و سنگین انسان امروز از دست خود انسان است.                                                                                           

امروز می بینیم که بعضی از انسان ها چنان غرق در ناز و نعمت اند که پس مانده ی غذای هر نوبتشان که در آشغال دانی ریخته می شود ، می تواند غذای چند نوبت دیگرشان را تامین کند در حالی که هر روز هزاران کودک شیرخوار به دلیل آن که مادران گرسنه ، شیر در پستان ندارند  در برابر چشمان اشکبار پدران و مادران نا توانشان ، از گرسنگی می میرند.                         

    امروز می بینیم که قدرت های بزرگ در شرق و غرب عالم ، مرتب ثروت و محصول تلاش اکثریت عظیم بشری را با انواع حیله ها و نیرنگ ها غارت می کنند و هرگاه انسان های غارت شده بخواهند لب به اعتراض بگشایند در شکنجه گاه های آنان یا در شکنجه گاه های حکومت های وابسته و مزدورشان ، به سخت ترین آزار گرفتار می شوند یا حتی با سخت ترین مرگ می میرند و یا این که با لشکر کشی علنی ، کشتار و قتل عام شوند.                                                   

 امروز می ینیم که در همه جا ، هوس افراد یا گروه هایی بر میلیون ها انسان حکومت می کند و اراده ی این ملیون ها یا اساساً امکان بروز و بر زبان آوردن ندارد و یا اگر ظاهراً آزادی بیان هست ، منشا هیچ گونه اثری عینی نمی تواند باشد.                                                           

انسان دارای آن توانایی و استعداد است که نه تنها آزاد باشد بلکه آزادانه بر جانداران و عالم بی جان حکومت کند . اما امروز اکثریت عظیم این انسان به ۀزادی جانداران وحشی حسد می ورزد و حتی بسیاری هستند که در شکنجه گاه های شرق و غرب در زیر انواع وسایل و شیوه ی تعذیب انسان ها ، به موجودات بی جان نیز غبطه می برد.                                                          

راستی ، چرا زندگی انسان متمدن عصر فضا این گونه است؟ راستی ، می توان در برابر این رنج ها که انسان می کشد بی تفاوت بود ؟ و راستی ، را نجات بشر ستمکش از این همه رنج و بدبختی چیست؟                                                                                                                

جواب سوال اول در آینده در مقولات بعدی مورد بحث قرار می گیرد اما در جواب به سوال دوم ، بنا به ایدئولوژی اسلامی خود معتقدیم که بی تفاوت بودن در برابر رنج و بدبختی انسان ها به ذات انسان بودن سازگار نیست . ما معتقدیم کسی که در خانه ی خود سفره ی رنگین می گسترد در حالی در خانه ها و کلبه های دیگر ، انسان ها از گرسنگی می میرند درست مثل آن است که لقمه های غذا را از دهان گرسنه بگیرید تا سفره ی خود را بیارایید . زیرا در طرز تفکر ما ، زمین با تمام مواهب و امکاناتش برای همه ی انسان ها آفریده شده است و استفاده از بیش از مقداری که ( در حد متوسط ) که به همه می رسد چه به صورت اسراف و چه به صورت تبذیر حکم اتراف دارد که شدیداً منع و نفرین شده است.                                                                           

و اما ما معتقدیم کسی که نسبت به زجر و شکنجه ای که انسان ها از دست دژخیمان شرق و غرب می بیند ، بی تفاوت باشد درست شبیه به آن است که خود تا حدی در شکنجه ها و تعذیب ها شرکت دارد زیرا این فاصله های مکانی و دیوارهای حسی و سیاسی هستند که جلوی آن سفره های خالی و آن زجر ها را می گیرد. اما عواطف و وجدان انسانی اگر سالم و آگاه باشد و اخلاق و افکار غیر دینی آن ها را نا توان و تاریک نکرده باشد . این فاصله ها و دیوار ها را موجب رفع مسئولیت به طور همه جانبه نمی شناسد و اما مساله ی مهم تر ، دادن جواب درست به سوال سوم است.                                                                                                                   

بسیاری از انسان ها هستند که تمام توجهشان معطوف به زندگی خودشان است و اساساً خودشان را در برابر چنین سوالی ( و دو سوال قبلی ) نمی بینند تا به یافتن جواب بیاندیشد و بسیاری هستند که خود مستقیم و یا غیر مستقیم عامل رنج و گرفتاری های مردم هستند و طرح سوال علیه آنان و به خاطر نجات بشریت ستمکش از شر آن هاست و اکثریت انسان های ستمکش نیز چنان در فشارند که یا فکرشان به آن ها نمی رسد که به طور واضح درباره ی رنج های خود به پرس و جو بپردازند یا اگر می رسد ستم ستمگران مجال نداده تا جواب درست این سوال را بیابند و عملی سازند. تنها گروهی به نسبت کوچک هستند که درد ها را آن چنان درک کرده اند که به طرح صریح این سوال ها رسیده اند اما جواب های افراد این گروه متاسفانه متفاوت است که عامل اصلی این تشتت آراء و نظرات باز همان گروهی هستند که در طول تاریخ انسانیت را به اسارت کشیده اند و کاری کرده اند که جست و جو گران دلسوز و صمیمی ( نه آن ها که تظاهر به دلسوزی می کنند ) از یافتن تنها راه درست محروم بمانند.                                                 

ما معتقدیم که تنها راه درست نجات بشریت ستمکش از این همه رنج و شکنجه و آزار فقط مکتب اسلام است . اما اسلام با صورت و محتوای حقیقی آن ، نه طرق و مذاهب مختلفی که هرکدام کم یا زیاد با اسلام حقیقی تفاوت دارند و برای این که بشریت گرفتار و سرگردان ، این راه را بیابد دو اقدام اساسی لازم است:                                                                                             

اول ، باز شناساندن اسلام حقیقی به تناسب درک و فهم و منطق انسان معاصر و شرایط حاکم بر افکار او .

                                                                                                               دوم ، کوشش برای پرورش گروه و جمعی انسان که این مکتب را بشناسند و در قبال مسئولیتی که در برابر بشریت بر آن تحمیل می کند متعهد و ملتزم باشد می کوشیم که بحث ها به بیانی باشد که همه بتوانند از آن استفاده کنند.  

  هرچه می خواهد دل تنگت بگو

Advertisements

بدون پاسخ to “دین و انسان”

  1. هیمن اوت 17, 2007 در 4:53 ب.ظ. #

    با سلام و خسته نباشيد . چند روز ژيش به وبلاگ فوق برخوردم . خيلي عجيب بود.آنها كاك احمدرا كافر و عامل بدبختي ملت كرد و مرگ او را نعمت براي جهان اسلام مي دانند و حال آنكه شما ايشان را شهيد و ناجي ملت كرد مي دانيد . نمي دانم چكار كنم جز اينكه به دلايل دو طرف گوش كنم و بهترين را انتخاب كنم

  2. ناجی کرد در پاسخ به هيمن اوت 17, 2007 در 4:54 ب.ظ. #

    سلام
    برادر گرامي تا چند روز آينده مساله ي كفر و ايمان كه توسط كاك احمد مطرح گرديده را در وبلاگ قرار خواهم داد . كاك احمد به خاطر آن مقاله به كفر متهم شدند
    اين مقاله را در وبلاگ قرار خواهم داد . سپس خود مقايسه كنيد كه آيا اين مسايل كفر است يا خير

  3. شورش اوت 17, 2007 در 4:55 ب.ظ. #

    كاك احمد ناجي ملت كرد از اسلام است نه به سوي اسلام. احمد طول عمر دنبال نظزهاي شخصي و هوس پردازي بود . احمد شخصيتي در زمره هيمن خيام شير كو بيكه س و…است . ادعاي عالم ديني علامه و شهيد براي ايشان به مثابه يك جوك و يا يك تمسخر است.

  4. ناجی کرد در پاسخ به شورش اوت 17, 2007 در 4:55 ب.ظ. #

    با سلام
    براي اولين بار از طرف شما تعبيري عجيب مشاهده كردم كه سخت باعث تعجب بنده گشت (كاك احمد ناجي ملت كرد از اسلام است نه به سوي اسلام) منظورتان را فاضح تر بفرماييد .
    كدام نظرهاي شخصي و هوس پردازانه ي ايشان؟ احداث مكتب قرآن كردستان ؟ يا نظريات كفر و ايمان؟
    يكي از اين نظريات را بيان فرماييد تا خود بنده نيز آگاه شوم
    كسي كه 10 سال از عمر گرانقدرش را در زندان به سر مي برد ديگر چه جاي پرداختن به نظريات شخصي باقي مي ماند؟
    كسي كه 10 سال از عمر شريفش را در زندان به سر برد به نحوي كه پس از آزادي از زندان تنها 30 كيلو وزن داشته و پس از 3 ماه به دليل شدت جراحات وارده از شكنجه هاي وحشيانه دار فاني را وداع مي كند اگر شهيد نيست تعبير خودتان از آن چه مي تواند باشد؟
    قبلا هم عرض كرده ام كاك احمد به اين عناوين احتياجي ندارند و همان طور كه در زمان حياتشان هم فرمودند به شدت از آن اعلام برائت مي كردند . كاك احمد هميشه بر طبل برادري و اخوت مي كوشيدند و همه را با لفظ كاك ( به معني برادر) صدا مي زدند و ديگران نيز نسبت به ايشان همين طور . ايشان از عناويني هم چون دكتر و پزشك و علامه و عالم و … به شدت اعلام برائت مي كردند. اكنون اين عناوين را براي خود نگاه داريد كه باعث سخره ي تان نگردد . چون كاك احمد به اين عناوين نيازي ندارند .

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: